Geflopt model: MG C, een slecht goed idee

De MGB kent iedereen, als een van de meest verkochte oldtimers. De homogene en aangename sportwagen heeft alleen een licht gebrek aan longinhoud. Waarom kende deze zescilinder dan geen succes?
  • Piette François
  • 14 februari 2017
  • 1.377 weergaven

Midden jaren 60 bezat BMC (British Motor Corporation) heel wat merken, waaronder MG en Austin-Healey. De potige “Big Healey” werd al een dag ouder, en een vervanger ontwikkelen viel buiten het budget. Daarom werd er een ander project voorgesteld: een “super-MGB” ontwikkelen, die de Austin-Healey goedkoper kon vervangen.

Ontwikkeling

Op papier was het eenvoudig: werd de MGB geroemd om zijn weggedrag maar was hij wat te licht voor de sportievelingen? Dan werd er een Austin-motor in geïnstalleerd, een drieliter zescilinder-in-lijn. Die produceerde 147 pk. Hij paste maar net onder de motorkap: er was een uitstulping voor nodig, net als aanpassingen aan de assen en de versnellingsbak. De velgen werden een duim groter: van 14 naar 15 duim.

Succes?

Eind 1966 werd hij gelanceerd. De vooruitgang qua prestaties was aanzienlijk, maar niet uitzonderlijk: het extra gewicht van 200 kilogram temperde de paarden. De zescilinder was en klonk aangenaam, had koppel genoeg en toonde zich bijzonder stevig. Het weggedrag liet dan weer te wensen over: de zescilinder woog op de vooras en de auto vertoonde een sterk onderstuurd karakter. Bij de cabriolet kwam daar nog eens een gebrek aan stijfheid bij. Het evenwicht van de MGB met viercilinder was ver zoek, net als het rijplezier.

De pers was niet mals voor de nieuwkomer, wat de verkoop niet ten goede kwam. De MGC, vooral bedoeld voor de Amerikaanse markt, werd dus een flop, en de verkoop werd in 1968 stopgezet.

Vandaag

Het goede nieuws is dat je de auto vandaag wat enthousiaster kunt maken. Daarvoor is een stevige ingreep op de vooras voor nodig, maar er is niets uitzonderlijks of waanzinnig duur. De motor is zoals gezegd bijzonder stevig. Heel wat eigenaars proberen er zelfs meer vermogen uit te halen. Dat kan dan weer problemen opleveren met je verzekeraar en met… de versnellingsbak, die het koppel van de standaardmotor al maar met moeite verteerd krijgt. De vooras lijdt eveneens onder het gewicht van de motor. Reken op ongeveer € 25.000 voor een mooie coupé en € 5.000 tot 10.000 meer voor een cabriolet. Een perfect gerestaureerd exemplaar kost makkelijk € 5.000 meer. Nu nog een van de 4.458 geproduceerde exemplaren zien te vinden.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Brabus buigt zich over de EQS om hem een groter rijbereik te geven!

Brabus buigt zich over de EQS om hem een groter rijbereik te geven!

En hij krijgt geen extra vermogen, wat zeldzaam is bij de tuner! Zijn koetswerk krijgt daarentegen wel een speciale behandeling…

5 dingen die je nog niet wist over de Mercedes-AMG One

5 dingen die je nog niet wist over de Mercedes-AMG One

We komen stukje bij beetje meer te weten over de net voor de zomer onthulde, 1.063 pk sterke bolide.

Op circuit rijden maakt (heel) gelukkig!

Op circuit rijden maakt (heel) gelukkig!

En dat zeggen wij niet, maar wel een wetenschappelijke studie van de Britse universiteit van Loughborough!

Maserati Ghibli: het einde nadert!

Maserati Ghibli: het einde nadert!

Het merk stopt in 2024 met de productie van de berline.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

3,7 /5 Test: Lynk & Co 01, het winnende abonnement?

Test: Lynk & Co 01, het winnende abonnement?

De Chinese autobouwer beschikt over een zeldzaam aanbod: een deel-SUV waarop je je kan abonneren! Maar verdient deze plug-in hybride je aandacht?

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Tesla rust één van zijn Superchargers uit met een zwembad!

Tesla rust één van zijn Superchargers uit met een zwembad!

Na de lounges aan zijn laadstations haalt Tesla nu een ander wapen boven om elektrische reizigers bezig te houden: het Super Pool!

De Porsche 911 Carrera RS 2.7 van Paul Walker wordt geveild

De Porsche 911 Carrera RS 2.7 van Paul Walker wordt geveild

Een iconisch model en een link met de verongelukte acteur uit de film ‘Fast & Furious’, dat moet veel geld opleveren…

Te koop: een unieke McLaren F1, waarschijnlijk voor een astronomische prijs!

Te koop: een unieke McLaren F1, waarschijnlijk voor een astronomische prijs!

Hij wordt beschouwd als één van de 3 iconen van de autowereld, naast de Ferrari 250 GTO en de Alfa Romeo 8C 2900. De McLaren F1 is de overtreffende trap op alle vlakken en wordt bijna nooit te koop aangeboden. Dus als je de middelen hebt, is dit je kans!

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Manueel

€ 20.990
2021
14.214 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 44.490
2021
21.500 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km