BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Zijn lijn is leuk, zijn targadak zal de liefhebbers van rijden met de haren in de wind blij maken en hij beschikt over de typisch Japanse betrouwbaarheid. Maar waarom is er dan niet meer animo voor de Nissan 100NX?
Jongeren aanspreken om te kiezen voor het merk en hen een betaalbaar alternatief bieden voor de meer 'onbereikbare' coupés van de autobouwer, met op kop de 300ZX: zo werd de 100NX geboren. Om iets leuks te maken voor niet al te veel geld zijn de ingenieurs gestart met het onderstel van de Sunny. Met een lijn die erin slaagt zowel origineel als sportief te zijn, lijkt de 100NX veel goede punten te scoren. De 100NX heeft ook een groot pluspunt: een Targa-dak dat in twee delen kan worden verwijderd!
De in 1990 voorgestelde 100NX is op het eerste gezicht aantrekkelijk. Maar eenmaal achter het stuur betreurde de pers zijn temperament dat te braaf was en te gelijkend op dat van de Sunny, een betrouwbare berline zonder problemen, maar ook zonder veel karakter... Onder de motorkap bood het Japanse bedrijf een keuze uit viercilindermotoren met een vermogen van 90 tot 143 pk, die alleen de voorwielen aandreven. De motoren zijn robuust, maar niet meteen sprankelend.
Omdat de verkoop moeilijk van de grond kwam, herzag Nissan de 100NX in 1993 en ging het zelfs zover dat het een coupéversie aanbood met een vast dak. De Japanner hield vol, maar kon nog steeds niet voldoende overtuigen in een segment dat steeds drukker werd: de Mazda MX-5, Honda CRX, Opel Tigra en Toyota MR-2 konden meer klanten voor zich winnen en het was op kousenvoeten dat de 100NX in de herfst van 1995 het toneel verliet, zonder een vervanger te krijgen.
Net als in het verleden heeft de 100NX ook nu af te rekenen met zeer aantrekkelijke concurrenten. Terwijl de prijs van de eerste generatie Mazda MX-5's blijft stijgen, is de 100NX niet populair, ondanks zijn zeldzaamheid. Ten opzichte van de briljante Mazda biedt de Nissan een zeldzame 2-liter motor, een Targadak en een zekere originaliteit. De 100NX is (bijna) onfeilbaar, maar heel wat exemplaren hebben te lijden gehad van tuning en de mooie en origineel gebleven exemplaren zijn nu zeldzaam... Je zou je droomauto moeten kunnen vinden voor een budget van minder dan 5.000 euro. De waarde kan met andere woorden alleen maar stijgen!
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.