Geflopt model: Opel GT, erfbelasting?

Opel heeft een lange traditie van sportieve modellen, die echter niet allemaal een succes zijn geweest. Van de eerste GT zijn meer dan 100.000 exemplaren verkocht, maar de tweede (en laatste) GT wist nauwelijks 7.500 klanten te verleiden.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 20 augustus 2020
  • Divers

Geflopt model: Opel GT, erfbelasting?

In 1968 was er de eerste GT. Een auto met een bloedmooie lijn, die wat deed denken aan de Corvette van destijds, maar dan met een veel bescheidener basis: zijn viercilinders haalden geen 100 pk. Dit model draaide meer rond looks dan prestaties, maar kende wel een mooie carrière. Tot 1973 zijn er 103.000 exemplaren van verkocht. Hij kreeg nooit echt een opvolger tot… 2001, toen Opel een nieuwe sportieve tweezitter voorstelde: de Speedster.

Geflopt model: Opel GT, erfbelasting?

De Speedster was radicaal en stond op een Lotus-onderstel. Hij wist op de weg te verleiden, maar zijn beperkte gebruiksmogelijkheden en zijn te ‘bescheiden’ merklogo hinderden hem. Tot 2005 werden er minder dan 7.200 exemplaren van gebouwd.

Geflopt model: Opel GT, erfbelasting?

Toch liet Opel de moed niet varen en waagde het zich in een derde segment: een cabriolet, die meer GT dan sportwagen was. Daarmee keerde naam GT terug naar de showrooms. Maar GM, dat toen de teugels in handen had bij het Duitse merk, probeerde de kosten te drukken. Daarom stond de GT op het platform van de Pontiac Solstice en was hij quasi identiek aan de Saturn Sky en Daewoo G2X, die in de VS en Zuid-Korea te koop waren.

Geflopt model: Opel GT, erfbelasting?

De GT had in elk geval een paar sterke argumenten: een lage prijs (minder dan 30.000 euro bij ons), een turboviercilinder van 260 pk en een sensationele lijn. Helaas had Opel de details verwaarloosd: met het dak kopen bleef nauwelijks kofferruimte over, de rijhouding was belabberd, de afwerking van bedroevende kwaliteit en het rijgedrag vergde de nodige omzichtigheid.

Geflopt model: Opel GT, erfbelasting?

Al die zaken deden de GT bij ons geen deugd: terwijl van de Saturn Sky bijna 35.000 stuks zijn verkocht, wat niet bepaald bijzonder is, vonden in Europa nauwelijks 7.500 GT’s een koper. In 2009, amper drie jaar na de introductie van het model, trok GM er de stekker uit. Niemand kocht hem, de crisis van dat moment deed de markt stilvallen en de Amerikaanse reus moest zwaar snoeien om te overleven…

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

De havenautoriteiten beginnen onder druk te staan.

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

BMW laat ons watertanden met enkele foto's en details over zijn nieuwe SUV X3, die al binnen enkele weken officieel wordt voorgesteld.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km