Geflopt model: Renault Vel Satis, van lef gesproken

We moeten eerlijk zijn: Franse massaconstructeurs hebben vaak geprobeerd om tot de hogere segmenten door te dringen, maar zelden met succes. De Vel Satis is een spijtig voorbeeld…
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 01 september 2020
  • Divers

Geflopt model: Renault Vel Satis, van lef gesproken

In de voetsporen treden van de Safrane, waarvan meer dan 300.000 exemplaren waren verkocht, en de onoverwinnelijke Duitse armada het hoofd bieden: het lastenboek van de Vel Satis vereiste veel creativiteit van de ingenieurs van Renault. Zij kozen ervoor om een ‘ander’ soort product te bedenken, waar comfort voorrang kreeg op sportiviteit en waar binnenruimte en het welzijn van de passagiers prioritair waren.

Geflopt model: Renault Vel Satis, van lef gesproken

De Vel Satis kwam op de markt in 2002 en verschilde duidelijk van de rest van het autolandschap. Helaas wist zijn wat duffe lijn niet iedereen aan te spreken. Bovendien kende de Renault bij zijn carrièrestart flink wat betrouwbaarheidsproblemen. Al die zaken hebben natuurlijk niet geholpen om klanten weg te lokken bij de traditionele modellen.

Geflopt model: Renault Vel Satis, van lef gesproken

Met zijn brede motorenpalet (4- en 6-cilinders op benzine en diesel, van 115 tot 245 pk) was de Vel Satis een zeer origineel aanbod op de markt. Toenmalig Frans president Nicolas Sarkozy koos het model als officiële wagen, maar commercieel werd het een grote flop. Er zijn iets meer dan 60.000 exemplaren van verkocht, liefst 5 keer minder dan van de Safrane. Vandaag heeft de auto de trieste reputatie dat hij een aanslag was op de bankrekening van Renault.

Geflopt model: Renault Vel Satis, van lef gesproken

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Peugeot Inception Concept: we mochten hem ontdekken!

Peugeot Inception Concept: we mochten hem ontdekken!

Ter gelegenheid van zijn Europese première konden we Peugeots belangrijke Inception Concept in levende lijve ontdekken. Interesse in een kleine rondleiding van het model?

Van kust tot kust: 48 uur achter het stuur van de Jaguar F-Type 75 Edition

Van kust tot kust: 48 uur achter het stuur van de Jaguar F-Type 75 Edition

Jaguar zwaait een icoon in stijl uit in het noorden van het Iberisch schiereiland, met een rit van bijna 1.000 km tussen Sitges en San Sebastian achter het stuur van de nieuwe F-Type 75 Edition. Een test langs de mooiste wegen van Catalonië, Aragon, Navarra en het Baskenland met meer dan 500 pk onder de rechtervoet!

Hyundai heeft genoeg van de traditionele sedan

Hyundai heeft genoeg van de traditionele sedan

Hyundai brengt steeds meer modellen uit met een charismatische look, zoals deze nieuwe Sonata, die duidelijk geen saaie berline meer is.

Volkswagen Polo G40: vergeten sportieveling met trompet!

Volkswagen Polo G40: vergeten sportieveling met trompet!

Een grote compressor in een kleine Polo? Dat klinkt als een verleidelijk recept, en het bewijst dat de Volkswagen-groep – met een klein duwtje in de rug – weldegelijk een echte funauto kan bouwen!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 56.181
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 49.795
2019
26.488 km