Geflopt model: Renault Vel Satis, van lef gesproken

We moeten eerlijk zijn: Franse massaconstructeurs hebben vaak geprobeerd om tot de hogere segmenten door te dringen, maar zelden met succes. De Vel Satis is een spijtig voorbeeld…
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 01 september 2020
  • Divers

Geflopt model: Renault Vel Satis, van lef gesproken

In de voetsporen treden van de Safrane, waarvan meer dan 300.000 exemplaren waren verkocht, en de onoverwinnelijke Duitse armada het hoofd bieden: het lastenboek van de Vel Satis vereiste veel creativiteit van de ingenieurs van Renault. Zij kozen ervoor om een ‘ander’ soort product te bedenken, waar comfort voorrang kreeg op sportiviteit en waar binnenruimte en het welzijn van de passagiers prioritair waren.

Geflopt model: Renault Vel Satis, van lef gesproken

De Vel Satis kwam op de markt in 2002 en verschilde duidelijk van de rest van het autolandschap. Helaas wist zijn wat duffe lijn niet iedereen aan te spreken. Bovendien kende de Renault bij zijn carrièrestart flink wat betrouwbaarheidsproblemen. Al die zaken hebben natuurlijk niet geholpen om klanten weg te lokken bij de traditionele modellen.

Geflopt model: Renault Vel Satis, van lef gesproken

Met zijn brede motorenpalet (4- en 6-cilinders op benzine en diesel, van 115 tot 245 pk) was de Vel Satis een zeer origineel aanbod op de markt. Toenmalig Frans president Nicolas Sarkozy koos het model als officiële wagen, maar commercieel werd het een grote flop. Er zijn iets meer dan 60.000 exemplaren van verkocht, liefst 5 keer minder dan van de Safrane. Vandaag heeft de auto de trieste reputatie dat hij een aanslag was op de bankrekening van Renault.

Geflopt model: Renault Vel Satis, van lef gesproken

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km