Alfa Romeo
De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.
“Hot hatch” is wellicht niet het eerste woord dat bij je opkomt als je aan de Rover 200 denkt, laat staan “GTI”. Toch bleek de 200, die debuteerde in 1995, geen slecht sturende auto te zijn. Hij was grotendeels vernieuwd ten opzichte van zijn voorganger (je weet wel, die Honda-lookalike), en de topmotor deelde hij met de MG F.
Die motor was een atmosferische 1.8 viercilinder, die dankzij variabele kleptiming in totaal 145 pk produceerde. De 200 Vi vormde dan ook de basis voor de Rover 200 BRM, die als conceptmodel getoond werd op het salon van Frankfurt in 1997. Het donkergroene conceptmodel viel meteen op door… zijn oranje lippenstift en rood lederen interieur.
Rover wilde aanvankelijk het MG-logo gebruiken voor de 200 BRM, maar eigenaar BMW zag dat liever niet gebeuren. De Duitsers wilden de MG-naam bewaren voor sportieve roadsters, niet voor GTI-versies van klassieke hatchbacks. De Britten vroegen daarom toestemming aan British Racing Motors, een ter ziele gegaan Formule 1-team waarmee Rover in de jaren 60 samenwerkte aan een racewagen met gasturbine voor Le Mans, of het de BRM-naam mocht gebruiken.
Dat mocht, en in 1998 was het dan officieel: de productieversie van de Rover 200 BRM werd voorgesteld. Die behield zijn donkergroene koetswerkkleur in combinatie met het rode leder en de opvallende oranje voorzijde. In het interieur kreeg het dashboard een behandeling in aluminium-look, en het radiatorrooster kreeg een chromen behandeling. Rover vergat ook de belangrijkere dingen niet: de ophanging kwam 20 millimeter lager te liggen, de dempers werden aangepast, de versnellingsbak kreeg een kortere spreiding, en er verscheen een Torsen-differentieel tussen de voorwielen.
De pers… en het publiek
De meningen van de pers waren verdeeld: sommige media namen zijn afwerking op de korrel, andere waardeerden dan weer zijn onderschatte rijgedrag. Het grote publiek sprong echter niet meteen op de kar: Rover vroeg namelijk een stevige basisprijs van 18.000 pond, zonder opties zoals een radio of klimaatregeling. Nadien werden de Britten gedwongen om de vraagprijs te laten zakken tot 16.000 pond, en toen de gefacelifte Rover 25 ten tonele verscheen zakte de vraagprijs van de resterende exemplaren zelfs tot 14.000 pond.
De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.
Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.
Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?
Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!