Porsche
De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...
Als de Suzuki X-90 in het geheugen gegrift staat, is dat omdat hij nog carrière heeft gemaakt als promowagen bij energiedrankfabrikant Red Bull. Maar verder stond niemand echt te springen voor deze bizarre Japanner.
Het verhaal van de X-90 begon eind jaren 80, toen de verkoop van de Samurai-off-roader in de Verenigde Staten begon te dalen. Suzuki ging op zoek naar een opvolger, die dezelfde zin voor avontuur moest uitstralen.
Het conceptmodel werd getoond op het salon van Tokio in 1993. “Avontuurlijk” bleek het juiste woord, “bizar” nog meer. De X-90 deelde zijn basis met de succesvolle Vitara, maar beschikte over twee zitplaatsen en een “t-top”-targadak. Een atmosferische 1.6 viercilinder van 95 pk dreef de achterwielen aan, maar vierwielaandrijving behoorde ook tot de mogelijkheden.
Suzuki begon vol verwachtingen aan de productie in 1995. Maar het grote publiek werd er niet warm van. Kiezen klanten vandaag voor opmerkelijke crossovers als de Nissan Juke, dan was daar in de jaren 90 geen sprake van. De X-90 was bovendien moeilijk te catalogeren: geen echte off-roader, geen coupé, geen cabrio en geen roadster. Van alles wat, maar in niets echt goed. In 1997 werd de productie dan ook stilgelegd, al bleef de X-90 in 1998 en 1999 nog in de catalogus om de stocks weg te werken.
De Suzuki X-90 werd wereldwijd verkocht: in Japan, Australië, de Verenigde Staten en Europa. Maar omdat hij nergens echt aansloeg, is hij vandaag niet overal even makkelijk te vinden. Het goede nieuws is dat wanneer er een exemplaar opduikt, dat bijzonder betaalbaar is: voor € 2.000 tot € 4.000 moet je een degelijk exemplaar kunnen vinden. Zonder gigantisch energiedrankblikje op de kofferklep…
De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...
De Mercedes-AMG GT 63 is er nu ook als plug-inhybride met maar liefst 600 kW (816 pk) en een sprint van 0 tot 100 km/u in een duizelingwekkende 2,8 seconden!
De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.
Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.