Geflopt model: Swallow Doretti, onrechtmatig bejegend?

Het segment van de Britse roadsters van de jaren ’50 wordt vaak gezien als een machowereldje, gedomineerd door pijprokende mannen met een tweed-pet. Geen van die stereotypen gaan op voor de verrassende kleine Swallow Doretti.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 09 februari 2021
  • Divers

Geflopt model: Swallow Doretti, onrechtmatig bejegend?

De geschiedenis van de Swallow Doretti start aan het begin van de jaren ’50 met een… vrouw: Dorothy Deen. De Amerikaanse liefhebster van Britse auto’s en roadsters beslist haar eigen merk uit de grond te stampen. Via haar vader, die banden heeft in de Britse industriële wereld, ontmoet ze de directie van de groep Standard-Triumph en overtuigt ze hen om een specifiek model te gaan bouwen op basis van de Triumph TR2.

Geflopt model: Swallow Doretti, onrechtmatig bejegend?

Leuker dan het origineel

In de praktijk onderging de Swallow Doretti talrijke evoluties in vergelijking met de oorspronkelijke TR2: een buizenchassis met een aluminium koetswerk en een motor die meer naar het midden was geplaatst voor een betere gewichtsverdeling. De Doretti reed fijner dan zijn donorwagen maar kende toch niet het verhoopte succes: hij was iets te duur… en volgens sommige geruchten zou Jaguar druk hebben uitgeoefend om de productie van de kleine roadster te stoppen omdat die het succes in het gedrang kon brengen van de XK-modellen van het merk.

Geflopt model: Swallow Doretti, onrechtmatig bejegend?

Dit moet je weten voor je er een koopt:

  • Met 276 geproduceerde exemplaren is de Doretti heel zeldzaam, zeker in Europa.
  • Mechanisch gezien is alles te vinden en even gemakkelijk te onderhouden als solide. Specifieke onderdelen zal je echter op maat moeten laten maken.
  • Reken toch op liefst 80.000 tot 110.000 euro.

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Gabor Mayer.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km