Geflopt model: Volvo 780 Coupé Bertone, kolos in galakledij

Het prestigieuze Bertone-logo en de Zweedse topversie uit die tijd. Toch is die combinatie niet genoeg om vandaag de aandacht te trekken. Dit is de 780 Coupé.

  • Piette François
  • 08 februari 2018

Een meesterwerk als de P1800 bouw je niet elke dag. Dat dacht Volvo wellicht toen het dat model verving door de 262C, met hoekig profiel en Bertone-design. Die was echter een korte carrière beschoren: van 1977 tot 1981. In 1985 probeerde Volvo het nog eens met Bertone. Die leek weinig inspiratie te hebben en pende een auto die weinig gevoel had voor rondingen.

Genève

In maart 1985 werd het resultaat getoond op het salon van Genève. De 780 onderscheidde zich van zijn concurrenten door een uiterst volledige uitrusting: elektrische zetels en spiegels, klimaatregeling, ABS, een stereo, airbags,… Desondanks waren die argumenten niet doorslaggevend: onder de motorkap huisde opnieuw de V6 PRV van zijn voorganger, een amper 170 pk sterke motor die niet de prestaties opleverde die een topcoupé verdiende.

Evoluties

De 780 was een klassieke achterwielaandrijver en kreeg in 1988 een nieuw ontworpen achterophanging: van starre achteras naar onafhankelijke ophanging. Goed nieuws voor het comfort en het weggedrag. Voor de prestaties was er geen beterschap: de V6 verloor pk’s (er bleven 147 paarden over), de topversie werd een viercilinder turbo (200 pk) en er kwam zelfs een diesel. De 124 pk sterke zescilinder-zelfontbrander ging regelmatig gepaard met een zwarte rookpluim, die het imago van de auto geen goed deed.

Einde in 1990

In 1990 trok Volvo het model terug uit de catalogus. Net als de 262C voordien wist de 780 niet veel kopers te overtuigen. Het design was te massief, de prestaties waren te lauw en de prijzen leken de BMW’s, Mercedessen en Jaguars uit die tijd bijna goedkoop lijken.

Vandaag

Er werden amper meer dan 9.000 exemplaren geproduceerd, maar toch is de 780 niet zeldzaam. Hij valt stilaan in de smaak, waardoor zijn prijs toeneemt. Afhankelijk van de staat en de versie kost een 780 vandaag tussen € 5.000 en € 12.000.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km