Gemiste kans: Nuvola, de auto die Alfa Romeo moest herlanceren

Hij had alles om aan te slaan: een prachtige lijn, een wilde motor en een constructiemethode die zelfs de meest veeleisende klanten kon aanspreken en die toch de kosten drukte. Helaas kwam de Alfa Romeo Nuvola nooit op de markt.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 15 november 2019
  • Divers

Gemiste kans: Nuvola, de auto die Alfa Romeo moest herlanceren

In 1996 stelt Alfa Romeo op het autosalon van Parijs de Nuvola voor. De naam verwijst enerzijds naar de beroemde vooroorlogse racer Tazio Nuvolari en anderzijds naar… de wolken. “Nuvola” is namelijk Italiaans voor “wolk” en moet verwijzen naar de architectuur van de auto.

Gemiste kans: Nuvola, de auto die Alfa Romeo moest herlanceren

Over de architectuur gesproken: het chassis bestaat uit een zelfdragende buizenstructuur die het kunststof koetswerk ondersteunt. Het idee is zo diverse koetswerkversies te kunnen aanbieden op één technische basis. Alfa wou destijds een cabriolet en zelfs een shooting brake van de auto afleiden. Het zou zelfs mogelijk zijn om een naakt chassis te leveren bij de verdeler, waardoor de klant er een koetswerk naar zijn wensen op zou kunnen draperen. Een beetje een terugkeer naar de methodes van voor de oorlog.

Gemiste kans: Nuvola, de auto die Alfa Romeo moest herlanceren

En als we het dan toch over de techniek hebben: Alfa had zijn beste materiaal uit de rekken getrokken. De beroemde Busso-V6 van 2,5 liter ontwikkelde dankzij drukvoeding 300 pk. Dat vermogen ging via een manuele zesversnellingsbak naar de vier wielen. Zo was de Nuvola goed voor een top van 280 km/u en een sprint naar 100 km/u in ongeveer 6 seconden. Helaas schopte hij het nooit tot serieproductie…

Gemiste kans: Nuvola, de auto die Alfa Romeo moest herlanceren

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km