General Motors heeft grootse elektrische ambities

De Amerikaanse groep belooft een batterij met 70 procent minder kobalt en een prijs van minder dan 100 dollar per kWh.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 06 maart 2020
  • Elektrisch

Gisteren heeft General Motors op een groots evenement in de Verenigde Staten zijn elektrische strategie voor de heel nabije toekomst uit de doeken gedaan. De ruggengraat van die strategie bestaat uit twee cruciale elementen: een nieuw en extreem flexibel elektrisch platform en een sterk verbeterd type batterij.

Het platform moet dienst gaan doen in allerlei producten uit het merkaanbod van GM, van de nieuwe generatie van de compacte EV Chevrolet Bolt (in sommige EU-landen verkrijgbaar als Opel Ampera-e) tot de beloofde nieuwe Hummer.

General Motors heeft grootse elektrische ambities

Aluminiumbatterij

Voor de batterijen stapt GM af van de nikkel-mangaan-kobaltsamenstelling die het tot op heden gebruikte. Het kiest nu samen met toeleverancier LG Chem (Korea) voor NCMA-batterijen, waarbij de A staat voor aluminium. Dat element maakt dat de hoeveelheid kobalt in de cellen met wel 70 procent kan worden gereduceerd. Dat is positief omdat kobalt zeer duur is en omdat zowat 10 procent van alle kobaltwinning gebeurt in schimmige mijnen waar kinderen moeten werken.

Een en ander moet helpen om de kostprijs van de batterijen onder de 100 dollar per kWh te krijgen, een grens die algemeen wordt gezien als het punt waar een elektrische auto niet meer duurder is dan een benzinewagen.

General Motors heeft grootse elektrische ambities

Modulair

De nieuwe batterijen zijn trouwens ook veel flexibeler dan die van de huidige Chevrolet Bolt. Zo kan GM kiezen voor een horizontale opstelling (skateboardplatform) voor compacte en lage modellen, maar kunnen de modules in grote en zware auto’s (SUV’s) ook eenvoudig in de hoogte worden gestapeld zodat meerdere lagen van cellen ontstaan.

Het doel van GM’s strategie is om “zo snel mogelijk” 1 miljoen elektrische auto’s per jaar te kunnen verkopen. Daarvoor wordt een batterijfabriek gebouwd die “even groot is als 30 voetbalvelden” en die deze lente nog wordt opgestart.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km