Genesis, binnenkort een vaste waarde op de premiummarkt?

Het luxelabel ven de Hyundai-groep is strijdlustig!

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 08 juli 2022
  • Sector
  • 5.085 weergaven

In 1989 lanceerde het Japanse Toyota Lexus, dat de referenties van die tijd als BMW en Mercedes-Benz kon plagen. De LS 400, die in datzelfde jaar op de Detroit Auto Show werd voorgesteld, drukte al snel zijn stempel op de Amerikaanse markt. Het tijdschrift Car and Driver omschreef het model destijds als "beter dan de Mercedes 420 SEL en BMW 735i in prestaties en rijgedrag". Dankzij een stortvloed van lof legde het debuut van Lexus in de VS al snel een bom onder de Europese merken, waarbij Mercedes-Benz en BMW een dramatische daling van de verkoop te verwerken kregen.

Hyundai wil een deel van de koek

Een kwarteeuw later is de Koreaanse Hyundai-groep van plan hetzelfde te doen met zijn luxelabel Genesis. Het werd officieel aangekondigd als een zelfstandig merk in 2015 en startte in 2017 met de G90. Sindsdien is het gamma gestaag gegroeid, met opmerkelijk succes: in 2021 werden er zo'n 200.000 Genesis-modellen verkocht, een stijging met 58% ten opzichte van 2020. Dat jaar had het merk al een stijging van 55% ten opzichte van 2019 genoteerd. Kortom, een succesverhaal!

Het geheim? Alle luxesegmenten bedienen!

Één van de redenen voor het succes van Genesis is ongetwijfeld de strategie achter de ontwikkeling van elk nieuw voertuig. In minder dan tien jaar tijd heeft het merk niet minder dan zes modellen gelanceerd om alle segmenten van de premiummarkt te bedienen, waaronder de 100% elektrische GV60 SUV en de G80 berline.

Genesis heeft ook voor een gefaseerde aanpak gekozen, met eerst een aantal belangrijke markten, waaronder de VS en Zuid-Korea, voordat naar andere wordt overgegaan. Pas in 2021 kwam het dus tot een bemoedigende start in China, ondanks een ingewikkelde gezondheids- en economische context. In Europa besloot het merk, na een eerste mislukte poging, eindelijk om door te zetten door vorig jaar terug te keren met de G80 en GV80, daarna met de G70 en GV70, allen in combinatie met specifieke aanpassingen en een premium service. Op het ogenblik is het merk enkel verkrijgbaar in Duitsland, Zwitserland en Engeland, maar Hyundai heeft noch bevestigd noch ontkend dat het van plan is het daar bij te laten...

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Hyundai.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De nieuwe Porsche Cayenne: dit weten we al

De nieuwe Porsche Cayenne: dit weten we al

De derde generatie van de Cayenne krijgt in de lente een update. Dit is wat we er nu al over weten.

Top 10 van de populairste elektrische auto’s in Europa

Top 10 van de populairste elektrische auto’s in Europa

Twee modellen van hetzelfde Amerikaanse merk domineren afgetekend het klassement van de verkoop van elektrische auto’s op het Oude Continent.

BMW X5 en X6, verlichte neus en meer rijbereik

BMW X5 en X6, verlichte neus en meer rijbereik

De elektrificatie wordt naar een hoger niveau getild, met plug-in hybrides die een elektrisch rijbereik bieden van meer dan 100 km.

Geflopt model: de Reliant Scimitar SS1, een vergeten zonderling

Geflopt model: de Reliant Scimitar SS1, een vergeten zonderling

In de moderne autogeschiedenis bekleedt Reliant een heel bijzonder plaatsje. Nadat het merk naam had gemaakt met auto's op drie wielen, en later met mooie shooting brakes in kunststof, beslist het om te investeren in roadsters. We schrijven begin jaren '80 en – op papier althans – lijkt dat een geweldig idee!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 6.999
2014
214.750 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
32.000 km