Gloednieuwe Opel Combo.

  • Piette François
  • 05 juli 2001
Ruime bestelwagen voor stadsgebieden, met een laadvolume tot 3.200 liter Twee schuifdeuren maken het laden en lossen bijzonder gemakkelijk Sierlijk "monocab"-ontwerp biedt de inzittenden optimale hoofdruimte DSA-chassis zorgt voor vlot rijgedrag, maximaal comfort en hoog veiligheidsniveau Drie zuinige motoren van 48 kW/65 pk tot 64 kW/87 pk Met de gloednieuwe Combo, die tijdens het internationale autosalon van Frankfurt (IAA, van 13 tot 23 september) voorgesteld wordt, biedt Opel een erg aantrekkelijk model in de bijzonder competitieve en groeiende markt voor kleine bestelwagens die zowel gebruikt worden voor leveringen als in de vrije tijd. Deze moderne, compacte wagen van Opel combineert het laadvermogen en de stevigheid van een bestelwagen met het comfort en de veiligheid van een personenauto. De eerste uitvoering die deze herfst op de markt komt, is de "Cargo", een bestelwagen met twee zitplaatsen. Zes maanden later komt de "Tour" op de markt, een vijfzitter gericht op vrije tijd en ideaal voor gezinnen. Beide uitvoeringen worden in de Portugese fabriek van Opel in Azambuja gebouwd. De technologie van de nieuwe Combo is grotendeels gebaseerd op die van de Corsa van de derde generatie. De Combo zal verkrijgbaar zijn met drie zuinige motoren (van 48 kW/65 pk tot 64 kW/87 pk). Van de Combo werden sinds 1993 ongeveer 270.000 exemplaren verkocht, waarmee hij in Europa een van de populairste auto’s in zijn klasse is. De nieuwe Combo is goed geplaatst om het succes van zijn voorganger voort te zetten. Op heel wat vlakken legt hij de norm vast: het opmerkelijke laadvolume (tot 3.200 liter), de laadlengte (tot 2,70 meter), het maximale laadvermogen (tot 810 kg) en het gewicht van de aanhanglast (tot 1.200 kg). Indien gewenst zijn er twee schuifdeuren beschikbaar om het laden en lossen te vergemakkelijken. Dankzij comfortvoorzieningen zoals airconditioning, elektrische bediende zijruiten, centrale vergrendeling en een ruime keuze uit infotainmentsystemen kunnen kopers hun Combo uitrusten volgens hun eigen wensen. De nieuwe Opel Combo wordt uitgebracht in een groeiende markt. Er is praktisch geen ander marktsegment dat de voorbije jaren een sterkere groei gekend heeft dan dat van de bestelwagens. In minder dan zes jaar zijn de inschrijvingen in Europa meer dan verdubbeld, van 318.000 (1994) tot 639.000 (2000) eenheden. De verklaring voor die sterke stijging ligt in de nieuwe aantrekkelijke modellen die op de markt komen, en in de toegenomen belangstelling van koerierbedrijven, jonge gezinnen en amateursporters. In de nieuwe Opel Combo vormen de passagiers- en laadruimte één visuele eenheid ("monocab"-ontwerp). De laadruimte wordt in de algemene vormgeving geïntegreerd, terwijl de sterk hellende voorruit via een convexe lijn op een dynamische manier in het dak overgaat. “Deze ongewone vorm doet je aan de kop van een dolfijn denken,” zo beschrijft Thomas Welsch, de Combo Marketing Manager, de vorm “en zoals bij de dolfijn is die vorm een sierlijke, aërodynamische vermomming voor het in verhouding vrij grote lichaam.” Het nieuwe design is echter niet alleen mooi, maar biedt ook een aantal praktische voordelen. Er is veel hoofdruimte voor de bestuurder en de voorpassagier en de grote deuren maken in- en uitstappen bijzonder gemakkelijk. Dankzij de hoge zetelpositie en de grote voorruit met een glasoppervlak van 0,95 m² is het zicht naar voren optimaal. Grote buitenspiegels vereenvoudigen de manoeuvres. De zijramen die achteraan in de uitvoering "Tour" gebruikt worden, zijn indien gewenst ook beschikbaar voor de Combo "Cargo". De nieuwe Combo is 93 mm langer geworden dan zijn voorganger en meet nu 4.323 mm. Ook zijn wielbasis is met 236 mm verlengd tot 2.716 mm, wat vooral de laadruimte ten goede komt: met een maximumvolume van 3.200 liter (2.880 liter volgens de VDA-meetmethode) is dit een van de grootste laadruimtes in deze wagencategorie. Andere indrukwekkende cijfers zijn het maximale laadvermogen (tot 810 kg) en het maximum-gewicht voor de aanhanglast (tot 1.200 kg – geremd). De ingenieurs van Opel hebben de achteras van de Combo – een halfonafhankelijk ontwerp met een torsiestang in dubbel U-profiel – zo ontworpen dat hij buitengewoon hoge lasten kan dragen. Vooraan neemt de Combo het hulponderstel en het DSA-ontwerpprincipe (DSA: Dynamic Safety) van de Corsa van de derde generatie over; elementen die zorgen voor een snel reactievermogen en een hoge actieve veiligheid. De laadvloer is 1,78 m lang en 1,38 m breed. De afstand tussen de wielkasten bedraagt 1,13 meter en de maximale laadhoogte is 1,20 meter. De twee optionele schuifdeuren bieden een grote opening langs waar meubelen met een standaardformaat van 60 cm gemakkelijk geladen kunnen worden. De dubbele, symmetrische zwaaideuren achteraan lopen door tot in het dak, zodat de Combo ook Europallets kan laden. Indien gewenst kan de rugleuning van de passagierszetel tot op het zitkussen neergeklapt worden. Daardoor neemt de lengte van de vlakke laadvloer aan deze kant toe tot 2,70 meter. Zelfs in deze configuratie verankert het verstelbare FlexCargo-systeem goederen of gereedschap op een voorbeeldige wijze. Een stevig rooster achter de zetel werd in crashtests op de proef gesteld: het beschermt de bestuurder en voorste passagier tegen voorwerpen die vanuit de laadruimte naar voren geslingerd worden. Als de rugleuning van de passagierszetel neergeklapt is, kan dat rooster met een scharnier naar het midden gevouwen worden en aan de rugleuning vastgemaakt worden. Op die manier verhindert het fijnmazig rooster dat voorwerpen langs de passagierskant in de cockpit terechtkomen. De stijve koetswerkstructuur verhoogt de veiligheid van deze bestelwagen. De metalen onderdelen zijn in grote mate verzinkt zodat Opel twaalf jaar garantie tegen corrosie kan bieden. De Combo krijgt ook een volledig pakket passieve veiligheidsvoorzieningen mee: grote frontale airbags voor de bestuurder en de passagier, gordelspanners, spankracht-begrenzers en het door Opel gepatenteerde Pedal Release System. ABS en actieve hoofdsteunen zijn als optie beschikbaar. Het aanbod infotainmentsystemen is uitzonderlijk voor een auto van deze categorie. De gemakkelijke bediening (indien gewenst aan het stuur) en het gebruiksvriendelijke dubbele formaat voor het voorpaneel verhogen de veiligheid aanzienlijk. Moderne navigatie-systemen maken het vinden van de bestemming makkelijk. Een groot voordeel voor de bestuurder vermits deze bestelwagens heel vaak voor leveringen in de stad gebruikt worden. Het topmodel is de NCDC 2015 met RDS (Radio Data System), de functie TMC (Traffic Message Channel), een cd-speler, een ingebouwde cd-wisselaar voor vier cd’s, een navigatiesysteem en een handenvrije GSM. Klanten kunnen voor de Opel Combo kiezen tussen drie krachtige, zuinige motoren. Met de atmosferische 1,6-litermotor van 64 kW/87 pk en een maximumkoppel van 138 Nm accelereert de Combo vanuit stilstand in 14,0 seconden tot 100 km/u. Zijn topsnelheid bedraagt 164 km/u. Deze motor verbruikt slechts 7,8 liter per 100 km (MVEG) en voldoet reeds aan de emissienormen Euro 4. De twee moderne ECOTEC-turbodiesels met directe injectie die ook in de Corsa ingebouwd kunnen worden, hebben een cilinderinhoud van 1,7 liter. Ze ontwikkelen een vermogen van 48 kW/65 pk (1.7 DI 16V) en 55 kW/75 pk (1.7 DTI 16V) en hebben een maximumkoppel van respectievelijk 130 Nm en 165 Nm. Deze twee motoren, die aan de emissienormen Euro 3 voldoen, verbruiken slechts 5,8 liter diesel per 100 km (MVEG). www.opel.be
Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km