Gordijnairbags voor Corsa, Astra en Zafira

  • Piette François
  • 05 juni 2001
Verbeterde bescherming van de inzittenden tegen zijdelingse aanrijdingen. In de herfst van 2001 gaat Opel de reeds zeer omvattende veiligheidsuitrusting van zijn huidige gamma aanvullen met een belangrijke innovatie: geavanceerde, grote gordijnairbags aan beide zijden van de wagen, die de voor- en achterpassagiers extra bescherming bieden bij een zijdelingse aanrijding. De airbags, die ontwikkeld werden door de veiligheidsingenieurs van Opel's Internationaal Technisch Ontwikkelingscentrum (ITDC), hebben een volume van ongeveer 25 liter en worden binnen 25 tot 30 milliseconden als een gordijn opgeblazen langs de zijruiten. Ze vangen bij een zijdelingse aanrijding het hoofd van de inzittenden op, wat het risico op verwondingen door glasscherven aanzienlijk reduceert. De grote gordijnairbags zullen in een eerste fase beschikbaar zijn op de Corsa, Astra en Zafira; andere modellen volgen later. Hans H. Demant, Executive Director bij het ITDC, merkt op: “De beslissing om de grote gordijnairbags in eerste instantie aan te bieden in onze meest verkochte modellen, waaronder de Zafira, onze veelzijdige compacte monovolume, kadert in onze successtrategie die erop gericht is praktische en moderne technologie tegen betaalbare prijzen ter beschikking te stellen van een zo groot mogelijk aantal klanten”. Met de frontale en zij-airbags, de pyrotechnische gordelspanners en innovatieve veiligheidsvoorzieningen zoals het Pedal Release System (een pedaalontkoppelingssysteem) en actieve hoofdsteunen bieden we nu een passieve veiligheidsuitrusting die de passagiers nog doeltreffender beschermt dan voorheen.” In volledig opgeblazen toestand hebben de grote gordijnairbags van Opel een volume van ongeveer 25 liter. De Opel ingenieurs vonden het bijzonder belangrijk dat de verankeringspunten aan de voor- en achterzijde van de airbags zo laag mogelijk werden gemonteerd om een optimale efficiëntie te verkrijgen, ongeacht de zitpositie van de inzittenden. Zowel aan de bestuurders- als aan de passagierszijde is het airbagsysteem ondergebracht in een kunststof koker in de hemelbekleding en bestrijkt het de volledige lengte van het interieur (Zafira: eerste en tweede zetelrij). De gasgenerator voor het opblazen van de airbag bevindt zich in het achterste gedeelte van de hemelbekleding. Het nieuwe beschermingssysteem wordt geactiveerd door sensoren in de zijkanten van het voertuig die ook de gewone zij-airbags ter bescherming van de borstkas aansturen. Beide airbags zijn aangesloten op één enkele stuureenheid. Tijdens doorgedreven tests werden de diverse systemen op elkaar afgestemd, zodat bij een typische zijdelingse aanrijding eerst, binnen tien milliseconden, de zij-airbags worden opgeblazen om de borstkast te beschermen. Tien tot 15 milliseconden later wordt het hoofd opgevangen door het 150 mm dikke luchtgordijn. Bij een zijdelingse aanrijding, en meer bepaald bij een botsing tegen een paal of een boom, zorgen de grote gordijnairbags ervoor dat er veel minder kracht wordt uitgeoefend op de inzittenden. Tijdens tests uitgevoerd volgens de NCAP-criteria, wordt de auto zijdelings tegen 29 km/u tegen een onbuigzame paal gekatapulteerd. In die omstandigheden wordt het risico op hoofdletsels met ongeveer 90% verminderd. Bron : Opel
Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km