Gordon Murray T.50 is spirituele opvolger van McLaren F1

Een atmosferische V12, een manuele versnellingsbak, een centrale zitpositie,… Het is lang geleden dat we nog zo enthousiast waren over een nieuwe hypercar.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 05 augustus 2020
  • Lancering
  • 1.645 weergaven

Gordon Murray T.50 is spirituele opvolger van McLaren F1

Gordon Murray, de man die begin de jaren 1990 de legendarische McLaren F1 bedacht, heeft vandaag een heuse spirituele opvolger van zijn geesteskind onthuld in de vorm van de Gordon Murray T.50. Hij heeft zijn uiterste best gedaan om het recept van 30 jaar geleden opnieuw te gebruiken (zelfs het design doet sterk aan dat van de F1 denken), maar verbeterde de auto wel op alle vlak.

Gordon Murray T.50 is spirituele opvolger van McLaren F1

Geen hybride of elektrische aandrijving en ook geen turbo’s hier: centraal achterin ligt de lichtste atmosferische V12 ter wereld (178 kilo). Het is een 3,9-liter van liefst 663 pk en 467 Nm, die door Cosworth is ontwikkeld als een echte racemotor. Het maximumkoppel piekt pas bij 9.000 o/m, de motor zelf gaat helemaal door tot 12.100 o/m. Murray is er apetrots op dat de motor in vrijloop van stationair naar maximum toerental accelereert in…0,3 seconden.

Gordon Murray T.50 is spirituele opvolger van McLaren F1

Ook de versnellingsbak is puur en gefocust: van een automaat of een robotbak kon geen sprake zijn voor Murray, hier moet de bestuurder zelf aan de slag met een manuele zesbak, die met 80 kilo ook weer de lichtste in zijn segment is. Met al die pluimgewichtonderdelen is het geen verrassing dat de auto in zijn geheel slechts 986 kilo weegt, wat nog eens 150 kilo minder is dan de 627 pk sterke McLaren F1 van weleer.

Gordon Murray T.50 is spirituele opvolger van McLaren F1

Ventilator

De enige ‘kunstgreep’ die Murray aan de auto heeft toegevoegd, is de grote ventilator centraal achterop de auto. Die zorgt voor meer neerwaartse druk en maakt een grote spoiler bijna overbodig. Nochtans zit achterin het koetswerk wel een grote vleugel verzonken, die vooral bij het remmen opklapt om als luchtrem te dienen. De elektromotor van de ventilator wordt gevoed door een batterij van 48V. De blazer achterop kan ook een duw in de rug geven wanneer de bestuurder op jacht gaat naar de – niet gecommuniceerde – topsnelheid en zou zo maken dat de auto het equivalent van 700 pk ter beschikking heeft.

Gordon Murray T.50 is spirituele opvolger van McLaren F1

In het midden

Net zoals in de McLaren F1 zit de bestuurder in het midden, met aan weerszijden een naar achteren geschoven passagiersstoel. De bestuurderstoel weegt slechts 7 kilo, de twee andere zitjes zijn nog eens 3 kilo lichter. De T.50 heeft bovendien geen buitenspiegels, want die zijn door achteruitrijcamera’s vervangen. Gordon Murray wil voorlopig geen prestatiecijfers verklappen, want hij vindt dat deze auto vooral is gemaakt als een beleving voor de bestuurder eerder dan als een cijferkanon.

Gordon Murray T.50 is spirituele opvolger van McLaren F1

Toch mogen we al twee getallen weten: er worden er slechts 100 van gemaakt (waarvan het overgrote deel reeds verkocht zou zijn) en ze kosten elk 2,36 miljoen pond of 2,61 miljoen euro… exclusief belastingen.

Gordon Murray T.50 is spirituele opvolger van McLaren F1

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Het stuurwiel van zijn Tesla komt los tijdens het rijden...

Het stuurwiel van zijn Tesla komt los tijdens het rijden...

Een technisch defect dat een drama had kunnen veroorzaken!

Mazda CX-90: de krachtigste en grootste ooit

Mazda CX-90: de krachtigste en grootste ooit

Jammer genoeg is deze zevenzits SUV enkel bestemd voor de Amerikaanse markt...

Video - wereldrecord langste drift op ijs: 7,351 km!

Video - wereldrecord langste drift op ijs: 7,351 km!

Het nieuwe record staat op naam van de elektrische Skoda Enyaq iV vRS.

Elon Musk vreest China meer dan Europa

Elon Musk vreest China meer dan Europa

De concurrentie van Europese autobouwers boezemt de baas van Tesla geen angst in.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
30.000 km

Benzine, Manueel

€ 6.999
2014
214.750 km