Green NCAP is nieuw Europees onafhankelijk ecolabel

Je kent vast de gele Euro NCAP-sterren wel. Die beoordelen auto’s op hun veiligheid. De groene sterren van Green NCAP moeten nu auto’s beoordelen op hun ecologische impact.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 04 maart 2019

Het European New Car Assessment Programme (Euro NCAP), het Europese onafhankelijke controleorgaan dat de veiligheid van nieuwe auto’s beoordeelt, is steeds belangrijker geworden. Vandaag oefent het een aanzienlijke invloed uit op autoconstructeurs en spoort het hen onder meer aan om onder meer heel wat elektronische rijhulp standaard aan te bieden om beter te scoren op hun tests. Nu is er een nieuw onafhankelijk Europees orgaan dat volgens dezelfde principes werkt, Green NCAP. Die vereniging van Europese bedrijven, die losstaan van autoconstructeurs, wil de ecologische impact van nieuwe auto’s bestuderen.

Groene sterren

In eerste instantie worden nieuwe auto’s getest op twee criteria: de zuiverheid van de lucht en het energierendement. Specialisten zullen volgens een gestandaardiseerd protocol de uitstoot van de auto’s bekijken en de capaciteit om hun energiebron in beweging om te zetten. De resultaten worden vertaald in een score van sterren met een maximum van vijf, net als bij de klassieke Euro NCAP. Doorheen de tijd zullen de criteria strenger worden.

Van 0 tot 5

De eerste Green NCAP-scores zijn er trouwens al. Bij de beste leerlingen zitten twee elektrische auto’s (de BMW i3 en Hyundai Ioniq EV), met een maximumscore van vijf sterren. De eerste auto met klassieke verbrandingsmotor is de Volkswagen Up GTI, met vier sterren. Onderaan het klassement bengelen de Fiat Panda 0.9 TwinAir, Ford Fiesta 1.0 Ecoboost en Volkswagen Golf 1.6 TDI 110, elk met nul sterren. De gedetailleerde resultaten vind je op de website van Green NCAP.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km