Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Je kent vast de gele Euro NCAP-sterren wel. Die beoordelen auto’s op hun veiligheid. De groene sterren van Green NCAP moeten nu auto’s beoordelen op hun ecologische impact.
Het European New Car Assessment Programme (Euro NCAP), het Europese onafhankelijke controleorgaan dat de veiligheid van nieuwe auto’s beoordeelt, is steeds belangrijker geworden. Vandaag oefent het een aanzienlijke invloed uit op autoconstructeurs en spoort het hen onder meer aan om onder meer heel wat elektronische rijhulp standaard aan te bieden om beter te scoren op hun tests. Nu is er een nieuw onafhankelijk Europees orgaan dat volgens dezelfde principes werkt, Green NCAP. Die vereniging van Europese bedrijven, die losstaan van autoconstructeurs, wil de ecologische impact van nieuwe auto’s bestuderen.
In eerste instantie worden nieuwe auto’s getest op twee criteria: de zuiverheid van de lucht en het energierendement. Specialisten zullen volgens een gestandaardiseerd protocol de uitstoot van de auto’s bekijken en de capaciteit om hun energiebron in beweging om te zetten. De resultaten worden vertaald in een score van sterren met een maximum van vijf, net als bij de klassieke Euro NCAP. Doorheen de tijd zullen de criteria strenger worden.
De eerste Green NCAP-scores zijn er trouwens al. Bij de beste leerlingen zitten twee elektrische auto’s (de BMW i3 en Hyundai Ioniq EV), met een maximumscore van vijf sterren. De eerste auto met klassieke verbrandingsmotor is de Volkswagen Up GTI, met vier sterren. Onderaan het klassement bengelen de Fiat Panda 0.9 TwinAir, Ford Fiesta 1.0 Ecoboost en Volkswagen Golf 1.6 TDI 110, elk met nul sterren. De gedetailleerde resultaten vind je op de website van Green NCAP.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...