Greenpeace: “VW sjoemelt met verkoopcijfers”

De milieuorganisatie beticht Volkswagen ervan de verkoopcijfers van zijn elektrische modellen te hebben opgesmukt om hoge Europese CO2-boetes te kunnen vermijden.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 15 februari 2021
  • Sector

Sinds 2020 worden autoconstructeurs met torenhoge boetes bestraft als ze in Europa teveel CO2-uitstoot veroorzaken met de auto’s die ze nieuw verkopen. De VW-groep heeft zijn doelstelling met een halve gram per kilometer gemist en dat ‘detail’ heeft de Duitsers 100 miljoen euro aan sancties gekost. Maar volgens de milieuorganisatie Greenpeace had de boete eigenlijk nog veel hoger moeten zijn. 140 miljoen euro hoger om precies te zijn. Greenpeace heeft namelijk de inschrijvingscijfers van de VW-groep in detail geanalyseerd en merkt dat die veel meer elektrische auto’s en plug-inhybrides op naam van dealers of als dienstwagens heeft ingeschreven dan modellen met een verbrandingsmotor.

Statistische anomalie

Concreet zouden in december 2020 bijna 30 procent van de nieuwe inschrijvingen van elektrische en plug-inhybride wagens op naam van de VW-groep zelf of zijn dealers zijn gebeurd (28,8 procent EV, 27,3 procent PHEV), terwijl van de benzine- en dieselwagens slechts 15 procent voor ‘eigen consumptie’ door VW is ingeschreven. In vergelijking met andere constructeurs is dat onevenwicht heel groot, aldus Greenpeace, want gemiddeld liggen de ‘eigen’ inschrijvingen van (PH)EV’s in de hele sector op 16 tot 18 procent en die van fossiele modellen op 18 procent. Per model gezien ging liefst 35 procent van de ID.3’s naar VW zelf of naar dealers. Als daar nog andere ‘tactische’ inschrijvingen worden bijgerekend zoals die aan WeShare, de carsharingdienst van VW zelf, dan komt dat aandeel op de Duitse markt zelfs op 48,7 procent. Voor de Audi e-tron mag je daar nog eens dik 10 procent bijtellen: 60,2 procent.

Bedrog

Greenpeace concludeert uit die opvallende cijfers dat Volkswagen de boel belazert. De elektrische modellen die kortstondig door VW zelf in gebruik worden genomen, zullen op termijn nochtans ook bij ‘echte’ klanten terechtkomen. Maar het is natuurlijk wel correct om te stellen dat het twijfelachtig is of deze cijfers nog bij de statistieken van 2020 mogen worden gerekend. En daarom meent de milieuorganisatie dat VW voor 140 miljoen euro aan CO2-boetes heeft ontweken…

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Source ©: Greenpeace.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km