H2X Warrego: Australische Ford Ranger op waterstof

Het Australische bedrijf H2X heeft een Ford Ranger omgebouwd zodat hij op waterstof kan rijden.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 04 augustus 2021

H2X Warrego: Australische Ford Ranger op waterstof

H2X is een startup die probeert om voldoende geld bij elkaar te krabben om bedrijfsvoertuigen op waterstof op de markt te brengen. Het had eerder al bestelwagens en een taxi aangekondigd, maar met de pick-up Warrego (vernoemd naar een rivier in de Australische staat Queensland) betreedt het bedrijf de markt van de in Australië zo populaire ‘Ute’, het bedrijfsvoertuig voor alle terrein. De Warrego kan ondanks een aantal esthetische aanpassingen niet wegsteken dat hij een verbouwde Ford Ranger is. De diesel- en benzinemotoren in de neus zijn vervangen door een brandstofcel, die waterstof omzet in elektriciteit waarmee de elektromotor wordt gevoed.

H2X Warrego: Australische Ford Ranger op waterstof

Hoog laadvermogen

Die elektromotor ontwikkelt 95 pk, maar toch blinkt de Warrego uit door zijn nuttig laadvermogen van 1.500 kilo, het dubbele van een klassieke Ford Ranger. De Australiërs noemen hun voertuig vooral geschikt voor gebruik in mijnsites, havens, voor boswachters en grenscontrole. Met andere woorden: op locaties waar niet altijd de nodige elektrische infrastructuur is om een batterijwagen op te laden, maar waar wel traag waterstof kan worden opgewekt met behulp van zonne-energie. Dat verklaart waarom H2X ook een stroomgenerator op waterstof aanbiedt met vermogens van tot 100 kW.
H2X Warrego: Australische Ford Ranger op waterstof
Wanneer H2X zijn producten op de markt zal brengen en hoeveel ze zullen kosten, is nog niet geweten. Maar voor wie er een wil, kunnen we alvast melden dat het bedrijf vestigingen heeft in Australië, de VS, Maleisië en… Spanje (Barcelona).

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: H2X Global. Source ©: H2X Global.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km