Healey by Caton: wondermooi!

Deze smaakvolle restomod, waarvan er 25 gebouwd zullen worden, katapulteert de Austin-Healey 100/4 naar de 21ste eeuw.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 14 april 2022
  • Divers

Het is één van die typisch Britse koetswerkvormen uit de jaren ‘50 en ‘60 die op ieders netvlies gebrand staan, de Austin-Healey 100 en de latere 3000. Nu restomods helemaal in zijn kiest het Britse Caton de klassieke roadster voor een moderne herinterpretatie.


De ‘Healey by Caton’ start als een Austin-Healey 100/4, die het bedrijf herwerkt tot een creatie die het origineel respecteert, maar op een aantal punten verbetert. Het design is één van de sterke punten van het model, dus daar verandert Caton op het eerste zicht niet al te veel aan. De bumpers worden verwijderd en de koetswerknaden weggewerkt voor een gestroomlijndere look. Ga je wat meer in detail kijken, dan zie je een gemoderniseerde grille, met de hand gewalste aluminium spatborden en moderne koplampen die ervoor zorgen dat je als bestuurder iets meer vertrouwen hebt wanneer je ‘s nachts rijdt.

Focus op rijden

Ook het interieur lijkt op het eerste zicht origineel, maar toch werd het door Caton helemaal herwerkt en is het nu comfortabeler om in te zitten dan de originele Austin-Healey. Alhoewel… naar een verwarmingssysteem hoef je niet te zoeken, en er is ook geen radio of andere dingen die je kunnen afleiden van het pure rijplezier. Er passen wel waterflessen in de deuren en er zijn twee USB-poorten. Prioriteiten in 2022…


Benzine!

Goed nieuws voor wie vreesde dat het motorblok plaats moest maken voor een batterij en een elektromotor: in de Healey by Caton zit gewoon een benzinemotor. De 3 liter grote viercilinder is gebaseerd op het originele blok uit de Austin-Healey 100/4. Met nieuwe carburateurs en andere mechanische aanpassingen levert hij 185 pk aan de achterwielen via een nieuwe vijfversnellingsbak. Het geheel is goed voor een topsnelheid van ruim meer dan de 100 mijl per uur waaraan het originele model zijn naam te danken heeft.

Het bedrijf start in de komende maanden met de productie van zijn versie van de Austin-Healey, maar dit eerste exemplaar maakt van 21 tot 23 zijn debuut op het ‘Salon Privé’ event in Londen. Over prijzen spreekt het bedrijf niet, maar gezien de kwaliteit van het werk is je sparrekening maar beter goed gevuld.

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Caton.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

De havenautoriteiten beginnen onder druk te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

BMW laat ons watertanden met enkele foto's en details over zijn nieuwe SUV X3, die al binnen enkele weken officieel wordt voorgesteld.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km