Het Autosalon van 2022 is in gevaar

De toekomst van het Autosalon van Brussel hangt aan een zijden draadje…

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 15 september 2021
  • Sector
  • 1.775 weergaven

De Belgische federatie van de automobiel en de fiets (Febiac), die elk jaar de Brussels Motor Show organiseert, blijft zijn communicatie rond jaargang 2022 maar uitstellen. Dat doet twijfel rijzen of het Salon volgend jaar nog wel zal doorgaan, temeer omdat een aantal spelers, en niet van de minste, al hebben laten weten dat ze er niet bij zullen zijn.

Dat is het geval voor D’Ieteren, dat 23,5 procent van de Belgische markt vertegenwoordigt, en Volvo (4,15 procent marktaandeel). Anderen volgen niet, zoals bijvoorbeeld BMW Belux, dat twee weken geleden nog via zijn CEO Eddy Haesendonck aan onze collega’s van L’Echo vertelde dat het “gunstig” staat tegenover een salon waar het met talrijke klanten in contact kan treden. Maar dan wel op voorwaarde dat er voldoende merken aanwezig zijn.

Volgens diezelfde krant hangt de beslissing af van het andere zwaargewicht van de Belgische markt, met name de groep Stellantis (met vooral Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Peugeot, Citroën en Opel), die goed is voor zowat 20 procent van de markt. Als Stellantis beslist om deel te nemen aan jaargang 2022 van het salon van Brussel, is er veel kans dat de meeste andere autobouwers volgen.

Een annulatie van het Autosalon van 2022 zou een nieuwe tegenslag zijn voor Febiac, dat hoofdzakelijk dankzij dit evenement overleeft. De federatie is midscheeps getroffen door de Covid-19-crisis en heeft recent een tiental werknemers moeten ontslaan, waarvan sommigen instonden voor de organisatie van het Autosalon…


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Vergeten model: Maybach Zeppelin, absolute overdaad!

Vergeten model: Maybach Zeppelin, absolute overdaad!

Vandaag is Maybach een label dat gekleefd wordt op de meest luxueuze modellen van Mercedes. 100 jaar geleden was het echter een op zichzelf staand merk dat enkele van de meest opulente auto’s op de planeet bouwde!

Citroën C4 X: opportunistisch silhouet

Citroën C4 X: opportunistisch silhouet

Na Peugeot met zijn nieuwe 408 is het nu de beurt aan Citroën om een crossover-coupé toe te voegen aan zijn catalogus. Maar enkel als elektrische ë-C4 X bij ons.

Scoop: Skoda Superb Combi, de overleving van een ras

Scoop: Skoda Superb Combi, de overleving van een ras

De volgende generatie van de Skoda Superb zal in 2023 beschikbaar zijn. En dat is ook goed nieuws voor de VW Passat...

Het einde van de manuele versnellingsbak? Niet voor de M-divisie van BMW!

Het einde van de manuele versnellingsbak? Niet voor de M-divisie van BMW!

Hoewel het rationeel geen elk voordeel biedt, wil BMW ze toch zo lang mogelijk aanbieden op zijn auto’s voor liefhebbers.

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

3,2 /5 Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Ford heeft de Volkswagen Caddy naar eigen smaak herwerkt om hem aan te bieden als Tourneo Connect. Een gezinstransporter met 7 plaatsen op een moderne, praktische en comfortabele basis.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Deze Ferrari 410 Sport Spider Scaglietti, een brutale machine, om niet te zeggen dodelijk in de handen van niet-experts, zou “de beste auto ooit gebouwd” zijn volgens de stichter van het merk, Enzo Ferrari! Zegt dit model je wel niets? Goed nieuws: hij staat te koop...

Te koop: twee Lotussen van één van de grootste F1-legendes!

Te koop: twee Lotussen van één van de grootste F1-legendes!

Deze Lotus Cortina en Lotus Elan zijn zonder twijfel enkele van de belangrijkste ‘wegmodellen’ uit de geschiedenis van Lotus. De twee exemplaren hebben de reputatie van het merk gemaakt!

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km