Het Autosalon van 2022 is in gevaar

De toekomst van het Autosalon van Brussel hangt aan een zijden draadje…

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 15 september 2021
  • Sector
  • 552 weergaven

De Belgische federatie van de automobiel en de fiets (Febiac), die elk jaar de Brussels Motor Show organiseert, blijft zijn communicatie rond jaargang 2022 maar uitstellen. Dat doet twijfel rijzen of het Salon volgend jaar nog wel zal doorgaan, temeer omdat een aantal spelers, en niet van de minste, al hebben laten weten dat ze er niet bij zullen zijn.

Dat is het geval voor D’Ieteren, dat 23,5 procent van de Belgische markt vertegenwoordigt, en Volvo (4,15 procent marktaandeel). Anderen volgen niet, zoals bijvoorbeeld BMW Belux, dat twee weken geleden nog via zijn CEO Eddy Haesendonck aan onze collega’s van L’Echo vertelde dat het “gunstig” staat tegenover een salon waar het met talrijke klanten in contact kan treden. Maar dan wel op voorwaarde dat er voldoende merken aanwezig zijn.

Volgens diezelfde krant hangt de beslissing af van het andere zwaargewicht van de Belgische markt, met name de groep Stellantis (met vooral Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Peugeot, Citroën en Opel), die goed is voor zowat 20 procent van de markt. Als Stellantis beslist om deel te nemen aan jaargang 2022 van het salon van Brussel, is er veel kans dat de meeste andere autobouwers volgen.

Een annulatie van het Autosalon van 2022 zou een nieuwe tegenslag zijn voor Febiac, dat hoofdzakelijk dankzij dit evenement overleeft. De federatie is midscheeps getroffen door de Covid-19-crisis en heeft recent een tiental werknemers moeten ontslaan, waarvan sommigen instonden voor de organisatie van het Autosalon…


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Toyota hard getroffen door halfgeleidercrisis

Toyota hard getroffen door halfgeleidercrisis

De constructeur moet 14 fabrieken stilleggen.

21/09/2021 Meer lezen
Cadillacs eerste EV uitverkocht in… 19 minuten

Cadillacs eerste EV uitverkocht in… 19 minuten

Er waren natuurlijk wel maar 2.023 exemplaren beschikbaar van de Lyriq Debut Edition…

21/09/2021 Meer lezen
Lotus onthult technische fiche van Emira V6

Lotus onthult technische fiche van Emira V6

Twee maand na zijn onthulling publiceert het Britse Lotus officieel de technische fiche van zijn nieuwe sportwagen met zescilinder – en ook een paar prijzen.

21/09/2021 Meer lezen
Toyota Yaris GR krijgt een nog extremere afgeleide

Toyota Yaris GR krijgt een nog extremere afgeleide

Hoewel de Yaris GR op zich al meer rallywagen dan straatauto is, werkt Toyota aan een nog radicalere versie.

20/09/2021 Meer lezen

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

De Franse autobouwer heeft zijn berline voor het C-segment vernieuwd. Hoewel we beter van een evolutie dan een revolutie spreken, zijn alle aanpassingen wel gunstig om tot een heel overtuigend eindproduct te komen.

17/09/2021 Meer lezen
3,6 /5 Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Opel herziet zijn Grandland en levert geen half werk: nieuw front, nieuw, digitaal interieur en een verbeterde uitrusting en motorenpalet. Volstaat dit om de competitie het hoofd te kunnen blijven bieden?

13/09/2021 Meer lezen
4,1 /5 Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

De Tesla Model Y is al in het voorjaar van 2019 onthuld, maar komt pas nu naar Europa. Heeft die lange wachttijd ertoe geleid dat dit product tot in de puntjes ontwikkeld is?

09/09/2021 Meer lezen
Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

De Opel Mokka lijkt een outsider tegenover de Ford Puma, met kaarten die je niet specifiek van de Duitse constructeur zou verwachten: verleiding en emotie. Volstaat dat om de bruisende Puma te onttronen?

30/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Is het jacht van koning Albert en koningin Paola te duur voor je? Dan is er nog een fameuze troostprijs: de Aston Martin DB2/4 met speciaal koetswerk, destijds besteld door koning Boudewijn.

21/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

De Volkswagen Karmann-Ghia ziet er bijzonder sexy uit met al zijn welvingen en is nog niets van zijn charme verloren. Velen zien de “Type 14” trouwens als een betaalbare Porsche 356. Wat moet je weten voor je er zelf een aanschaft?

10/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

Van 2008 tot 2014 was de Renault Twingo RS het toegangskaartje tot de wereld van Renault Sport. Zijn prijs was toegankelijk, maar dat maakte er zeker geen verslapte sportieveling van, integendeel.

03/09/2021 Meer lezen
Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

De liefhebbers hebben het ongetwijfeld gemerkt: de verkoopwaarde van de Citroën 2PK is de voorbije jaren fors gestegen. Vandaag moet je minstens 10.000 euro ophoesten voor een exemplaar in heel mooie staat. Maar als deze specifieke auto je verleidt, zal je vijf tot zeven keer meer moeten meebrengen. Maar waarom?

24/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

cng, Automaat

€ 27.799

Benzine, Automaat

€ 20.999
2020
7 km

Diesel, Manueel

€ 16.475
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 27.350
2021
3 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 8.990
2010
139.990 km

Benzine, Manueel

€ 13.990
2019
21.000 km

Diesel, Manueel

€ 26.015
2020
40.991 km

Benzine, Manueel

€ 49.999
1996
67.500 km