Het Autosalon van 2022 is in gevaar

De toekomst van het Autosalon van Brussel hangt aan een zijden draadje…

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 15 september 2021
  • Sector
  • 2.534 weergaven

De Belgische federatie van de automobiel en de fiets (Febiac), die elk jaar de Brussels Motor Show organiseert, blijft zijn communicatie rond jaargang 2022 maar uitstellen. Dat doet twijfel rijzen of het Salon volgend jaar nog wel zal doorgaan, temeer omdat een aantal spelers, en niet van de minste, al hebben laten weten dat ze er niet bij zullen zijn.

Dat is het geval voor D’Ieteren, dat 23,5 procent van de Belgische markt vertegenwoordigt, en Volvo (4,15 procent marktaandeel). Anderen volgen niet, zoals bijvoorbeeld BMW Belux, dat twee weken geleden nog via zijn CEO Eddy Haesendonck aan onze collega’s van L’Echo vertelde dat het “gunstig” staat tegenover een salon waar het met talrijke klanten in contact kan treden. Maar dan wel op voorwaarde dat er voldoende merken aanwezig zijn.

Volgens diezelfde krant hangt de beslissing af van het andere zwaargewicht van de Belgische markt, met name de groep Stellantis (met vooral Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Peugeot, Citroën en Opel), die goed is voor zowat 20 procent van de markt. Als Stellantis beslist om deel te nemen aan jaargang 2022 van het salon van Brussel, is er veel kans dat de meeste andere autobouwers volgen.

Een annulatie van het Autosalon van 2022 zou een nieuwe tegenslag zijn voor Febiac, dat hoofdzakelijk dankzij dit evenement overleeft. De federatie is midscheeps getroffen door de Covid-19-crisis en heeft recent een tiental werknemers moeten ontslaan, waarvan sommigen instonden voor de organisatie van het Autosalon…


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Febiac.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De Mitsubishi Colt doet een beroep op de diensten van de Renault Clio

De Mitsubishi Colt doet een beroep op de diensten van de Renault Clio

Een copy paste-operatie die heel wat mensen de wenkbrauwen zal doen fronsen.

En de grootste autogroep wereldwijd is… Toyota

En de grootste autogroep wereldwijd is… Toyota

Daarmee doen de Japanners het al voor het derde jaar op rij beter dan de Volkswagen groep.

5 Vragen aan Jon Williams: Ford verdwijnt niet uit Europa

5 Vragen aan Jon Williams: Ford verdwijnt niet uit Europa

In de aanloop naar een volledige elektrificatie tegen 2030 is Ford bezig om zijn operaties in Europa te herzien. In de marge van het Salon van Brussel spraken we met Jon Williams, General Manager van Ford Blue Europe.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 34.490
2021
21.000 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
30.000 km