Het eerste bidirectionele laadplein van België: wat is dat?

In Zelzate is het eerste “V2G-laadplein” van België ingewijd. Daar kunnen elektrische auto’s opladen, maar ook stroom aan het netwerk teruggeven.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 22 april 2021
  • Sector

Het eerste bidirectionele laadplein van België: wat is dat?

Ingenieursbedrijf Sweco heeft forse klimaatambities: tegen 2030 wil het volledig klimaatneutraal functioneren. Een van de stappen in die ambitie is om het volledige wagenpark (730 auto’s) tegen 2025 geheel elektrisch te maken. En die auto’s worden ingezet als heuse mobiele batterijen. De laadpalen op de bedrijfsparking worden namelijk zogenaamde bidirectionele laders of tweerichtingsladers van het merk ABB: de EV’s van het bedrijf kunnen er hun batterij opladen, maar ze kunnen omgekeerd ook stroom uit hun batterij aan het gebouw afgeven.

Zonnestroom

Sweco installeert een groot aantal zonnepanelen op het dak van zijn gebouwen. Wanneer werknemers aankomen en hun elektrische auto aankoppelen, bepaalt de software wanneer en hoe snel deze EV’s mogen opladen. Wanneer de zon sterk schijnt, wordt veel energie in de auto’s gepompt. En omgekeerd, wanneer het donker of slecht weer is, geven de wagens stroom uit hun accu af om het gebouw van energie te voorzien. In het weekend en tijdens vakantieperiodes neemt een stationaire batterij in het gebouw de functie van de auto’s over.

Yuso

Het eerste bidirectionele laadplein van België: wat is dat?

Tegelijk is Sweco in zee gegaan met Yuso, een bedrijf dat hernieuwbare stroom verhandelt op de energiemarkt. In functie van vraag en aanbod, maar ook afhankelijk van de weersvoorspellingen, kunnen de stroomprijzen per kwartier variëren. Op één dag tijd kan het verschil oplopen tot duizenden euro’s per MWh. Sweco zal daar gebruik van maken door de stroom uit zijn elektrische wagenpark aan het net te verkopen wanneer de vergoeding daarvoor hoog is, en zal omgekeerd de weinige stroom die het nog extern moet betrekken proberen aankopen wanneer die goedkoop is. Sweco verwacht dat 88 tot 90 procent van zijn energieverbruik zal worden gedekt door de eigen productie en dat het dus slechts een 10 procent zal moeten aankopen.

Het eerste bidirectionele laadplein van België: wat is dat?

De Vlaamse Gemeenschap heeft het project van Sweco trouwens ondersteund met een subsidie en Vlaams minister van Innovatie Hilde Crevits heeft officieel de eerste auto (een Volvo XC40) aan de eerste bidirectionele lader van het bedrijf gekoppeld.

Het eerste bidirectionele laadplein van België: wat is dat?

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Sweco.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km