Het einde van de SUV-rage is in zicht

Toch als we Citroën-CEO Vincent Cobée mogen geloven.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 16 januari 2023
  • 8.663 weergaven

De populariteit van SUV’s kent geen grenzen, met een Europees marktaandeel van rond de 50%. Maar daar zou binnenkort wel eens verandering in kunnen komen. Volgens de CEO van Citroën, Vincent Cobée, is het einde van de SUV onvermijdelijk. Dat vertelde hij bij de collega’s van het Britse magazine Auto Express.

Niet compatibel met elektrisch rijden

De cijfers spreken Cobée voorlopig dan wel tegen, toch is hij ervan overtuigd dat het tijdperk van de SUV op zijn einde loopt. En dat is het gevolg van de overgang naar elektrisch rijden. SUV’s zijn door hun hogere koetswerk dan wel ideaal om batterijen een plaats te geven onder de vloer, maar omwille van hun minder dan ideale stroomlijn haal je er minder rijbereik uit dan bij een meer aerodynamisch model met dezelfde batterijcapaciteit. Dat is zelfs al merkbaar bij de SUV coupé-afgeleiden van bestaande elektrische SUV’s, die dankzij hun aflopende daklijn iets zuiniger zijn en iets meer kilometers beloven.

SUV’s met een groot rijbereik moeten dan ook uitgerust worden met een grotere batterij als je meer rijbereik wil, wat extra gewicht met zich meebrengt, waardoor ze nog eens minder zuinig worden. Volgens Cobée zullen er wetten komen om dat tegen te gaan. Die wetten kondigen zich vandaag al aan, zoals met op het gewicht gebaseerde verkeersbelasting die in Frankrijk al een feit is (al ontsnappen elektrische voertuigen daar voorlopig aan) en ook in Wallonië in de pijplijn zit. Cobée ziet dan ook meer toekomst voor modellen met een ‘SUV-sausje’ zoals de ëC4 X, die ook de aanleiding vormde voor het gesprek. En dan is er natuurlijk nog de Citroën Oli Concept die de toekomst van SUV-achtigen verkent met een lager gewicht.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Citroën.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Porsche restaureerde de 959 van Jacky Ickx

Porsche restaureerde de 959 van Jacky Ickx

Nu Porsche zijn 75ste verjaardag viert, besloot het merk om een nieuw leven te geven aan de 959 die in 1986 na 14.000 km tweede finishte in de Parijs-Dakar-rally.

AC Schnitzer pompt 610 pk en 750 Nm in de M3 Touring!

AC Schnitzer pompt 610 pk en 750 Nm in de M3 Touring!

Genoeg om een paar plaatsen te klimmen in de lijst van snelste breaks...

Deze avontuurlijke Nissan Ariya ziet er beestig uit

Deze avontuurlijke Nissan Ariya ziet er beestig uit

Hij zal gebruikt worden bij een expeditie van de Noord- naar de Zuidpool

Ford: een patent op... ingebouwde drones?

Ford: een patent op... ingebouwde drones?

Onderzoekers van het merk denken aan concepten om de veiligheid te verbeteren en zelfs leveringen onderweg mogelijk te maken!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 6.999
2014
214.750 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
32.000 km