Het einde van de SUV-rage is in zicht

Toch als we Citroën-CEO Vincent Cobée mogen geloven.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 16 januari 2023

De populariteit van SUV’s kent geen grenzen, met een Europees marktaandeel van rond de 50%. Maar daar zou binnenkort wel eens verandering in kunnen komen. Volgens de CEO van Citroën, Vincent Cobée, is het einde van de SUV onvermijdelijk. Dat vertelde hij bij de collega’s van het Britse magazine Auto Express.

Niet compatibel met elektrisch rijden

De cijfers spreken Cobée voorlopig dan wel tegen, toch is hij ervan overtuigd dat het tijdperk van de SUV op zijn einde loopt. En dat is het gevolg van de overgang naar elektrisch rijden. SUV’s zijn door hun hogere koetswerk dan wel ideaal om batterijen een plaats te geven onder de vloer, maar omwille van hun minder dan ideale stroomlijn haal je er minder rijbereik uit dan bij een meer aerodynamisch model met dezelfde batterijcapaciteit. Dat is zelfs al merkbaar bij de SUV coupé-afgeleiden van bestaande elektrische SUV’s, die dankzij hun aflopende daklijn iets zuiniger zijn en iets meer kilometers beloven.

SUV’s met een groot rijbereik moeten dan ook uitgerust worden met een grotere batterij als je meer rijbereik wil, wat extra gewicht met zich meebrengt, waardoor ze nog eens minder zuinig worden. Volgens Cobée zullen er wetten komen om dat tegen te gaan. Die wetten kondigen zich vandaag al aan, zoals met op het gewicht gebaseerde verkeersbelasting die in Frankrijk al een feit is (al ontsnappen elektrische voertuigen daar voorlopig aan) en ook in Wallonië in de pijplijn zit. Cobée ziet dan ook meer toekomst voor modellen met een ‘SUV-sausje’ zoals de ëC4 X, die ook de aanleiding vormde voor het gesprek. En dan is er natuurlijk nog de Citroën Oli Concept die de toekomst van SUV-achtigen verkent met een lager gewicht.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Citroën.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km