Het faillissement van Britishvolt is slecht nieuws voor de Britse auto-industrie

De batterijfabrikant zou gaan leveren aan Lotus en Aston Martin, maar moest ook toekomstperspectief bieden aan andere Britse autobouwers.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 20 januari 2023
  • Sector

Terwijl Europa tegen 2035 de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren verbiedt, is de Britse regering nog ambitieuzer met een verbod vanaf 2030 (plug-in hybrides met een voldoende groot rijbereik mogen wel nog verkocht worden tot 2035). Op die manier kiest het land niet enkel voor een properdere mobiliteit, maar wil het zijn auto-industrie ook snel laten overschakelen naar de productie van elektrische auto’s, waar natuurlijk ook batterijen voor nodig zijn. Maar met het faillissement van batterijfabrikant Britishvolt, komt er nu een kink in de kabel.

Alleen Nissan...

Een auto-industrie die een groot aantal elektrische voertuigen wil bouwen, is gebaat bij een lokale batterijproductie, om niet afhankelijk te zijn van het transport van dat essentiële onderdeel. Britishvolt investeerde in Northumberland £ 2,6 miljard om een batterijfabriek te gaan bouwen met een jaarlijkse capaciteit van GWh, genoeg om 300.000 elektrische auto’s van een batterij te voorzien. Maar het bedrijf legt nu de boeken neer, waardoor het weinig waarschijnlijk is dat die productiecapaciteit er op korte termijn komt. Autobouwers zouden er daardoor voor kunnen kiezen om zich elders te vestigen, buiten het Verenigd Koninkrijk. En dat is een vrees die sowieso al langer leeft in het land, zeker sinds de Brexit.

Britishvolt had naast beloftes van Lotus en Aston Martin nog geen andere grote contracten binnengehaald voor zijn batterijen, maar de hoop daarop was groot. Volgens experten zijn er immers 4 tot 6 grote batterijfabrieken nodig om een gezonde auto-industrie te ondersteunen. Maar vandaag is er in het Verenigd Koninkrijk maar één andere batterijfabriek actief, één van Nissan, met een schamele capaciteit van 1,9 GWh. De Japanse autobouwer is wel bezig om samen met zijn Chinese partner de capaciteit op te schalen naar 9 GWh en op termijn 25 GWh, maar daarmee red je geen volledige industrie…


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Britishvolt.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km