Het Franse merk Delage herrijst met een hypercar

De Delage D12 is een supercar met een atmosferische V12 en een centrale zitpositie. Volstaat dat om Gordon Murray en zijn T.50 nerveus te maken?
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 10 augustus 2020
  • Toekomst

In de eerste helft van de twintigste eeuw bouwde het Franse Delage zeer luxueuze en/of snelle prestigewagens, maar het overleefde de financiële crisis van de jaren 1930 niet. Vandaag gaat het nog veel slechter met de wereld, maar toch kiest het merk net nu om te herrijzen. Onder leiding van de Franse miljardair Laurent Tapie (zoon van Bernard Tapie) is deze week de Delage D12 voorgesteld, een extravagante hypercar.

Het uiterlijk combineert trekken van een straaljager, een F1-wagen en meer dan een vleugje Ford GT. En hij kiest voor een lay-out die steeds meer in trek komt bij hypercars, met een bestuurder die in het midden zit. De auto heeft geen deuren, maar de voorruit en het glazen dak scharnieren in één stuk omhoog om je te laten instappen. Centraal achterin ligt een 7,6 liter grote V12 van liefst 1.004 pk, gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Dit monster wordt bovendien ondersteund door een krachtige elektromotor van 112 pk, zodat het geheel afklokt op 1.116 pk.

Al dat geweld moet een auto aandrijven die 1.400 kilo weegt, even veel als een doorsnee middenklasseberline. Voor racefans komt er ook een D12 Club. Die heeft minder vermogen omdat de elektromotor en de bijhorende batterij zijn geschrapt, maar omdat hij 90 kilo lichter is en een radicaler onderstelafstemming kiest, moet hij de snellere versie zijn op circuit. Voormalig F1-rijder Jacques Villeneuve heeft trouwens meegeholpen aan de ontwikkeling van de D12. Tot slot: zoals het een hypercar betaamt, worden er slechts 30 exemplaren van gemaakt en die kosten een fortuin. De basisprijs ligt namelijk op ongeveer 2 miljoen euro.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Delageofficiel/Instagram.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km