Het Franse merk Delage herrijst met een hypercar

De Delage D12 is een supercar met een atmosferische V12 en een centrale zitpositie. Volstaat dat om Gordon Murray en zijn T.50 nerveus te maken?
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 10 augustus 2020
  • Toekomst

In de eerste helft van de twintigste eeuw bouwde het Franse Delage zeer luxueuze en/of snelle prestigewagens, maar het overleefde de financiële crisis van de jaren 1930 niet. Vandaag gaat het nog veel slechter met de wereld, maar toch kiest het merk net nu om te herrijzen. Onder leiding van de Franse miljardair Laurent Tapie (zoon van Bernard Tapie) is deze week de Delage D12 voorgesteld, een extravagante hypercar.

Het uiterlijk combineert trekken van een straaljager, een F1-wagen en meer dan een vleugje Ford GT. En hij kiest voor een lay-out die steeds meer in trek komt bij hypercars, met een bestuurder die in het midden zit. De auto heeft geen deuren, maar de voorruit en het glazen dak scharnieren in één stuk omhoog om je te laten instappen. Centraal achterin ligt een 7,6 liter grote V12 van liefst 1.004 pk, gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Dit monster wordt bovendien ondersteund door een krachtige elektromotor van 112 pk, zodat het geheel afklokt op 1.116 pk.

Al dat geweld moet een auto aandrijven die 1.400 kilo weegt, even veel als een doorsnee middenklasseberline. Voor racefans komt er ook een D12 Club. Die heeft minder vermogen omdat de elektromotor en de bijhorende batterij zijn geschrapt, maar omdat hij 90 kilo lichter is en een radicaler onderstelafstemming kiest, moet hij de snellere versie zijn op circuit. Voormalig F1-rijder Jacques Villeneuve heeft trouwens meegeholpen aan de ontwikkeling van de D12. Tot slot: zoals het een hypercar betaamt, worden er slechts 30 exemplaren van gemaakt en die kosten een fortuin. De basisprijs ligt namelijk op ongeveer 2 miljoen euro.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Delageofficiel/Instagram.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Peugeot Inception Concept: we mochten hem ontdekken!

Peugeot Inception Concept: we mochten hem ontdekken!

Ter gelegenheid van zijn Europese première konden we Peugeots belangrijke Inception Concept in levende lijve ontdekken. Interesse in een kleine rondleiding van het model?

Hyundai heeft genoeg van de traditionele sedan

Hyundai heeft genoeg van de traditionele sedan

Hyundai brengt steeds meer modellen uit met een charismatische look, zoals deze nieuwe Sonata, die duidelijk geen saaie berline meer is.

Van kust tot kust: 48 uur achter het stuur van de Jaguar F-Type 75 Edition

Van kust tot kust: 48 uur achter het stuur van de Jaguar F-Type 75 Edition

Jaguar zwaait een icoon in stijl uit in het noorden van het Iberisch schiereiland, met een rit van bijna 1.000 km tussen Sitges en San Sebastian achter het stuur van de nieuwe F-Type 75 Edition. Een test langs de mooiste wegen van Catalonië, Aragon, Navarra en het Baskenland met meer dan 500 pk onder de rechtervoet!

Renault Espace: Austral XXL

Renault Espace: Austral XXL

De 6e generatie Espace is uiteindelijk slechts een 21 cm langere Austral met 7 zitplaatsen... Maar dat belet Renault niet om te verkondigen dat je meer ruimte hebt aan boord dan bij de vorige generatie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 56.181
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 33.490
2021
19.500 km