Het Franse merk Delage herrijst met een hypercar

De Delage D12 is een supercar met een atmosferische V12 en een centrale zitpositie. Volstaat dat om Gordon Murray en zijn T.50 nerveus te maken?
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 10 augustus 2020
  • Toekomst
  • 1.113 weergaven

In de eerste helft van de twintigste eeuw bouwde het Franse Delage zeer luxueuze en/of snelle prestigewagens, maar het overleefde de financiële crisis van de jaren 1930 niet. Vandaag gaat het nog veel slechter met de wereld, maar toch kiest het merk net nu om te herrijzen. Onder leiding van de Franse miljardair Laurent Tapie (zoon van Bernard Tapie) is deze week de Delage D12 voorgesteld, een extravagante hypercar.

Het uiterlijk combineert trekken van een straaljager, een F1-wagen en meer dan een vleugje Ford GT. En hij kiest voor een lay-out die steeds meer in trek komt bij hypercars, met een bestuurder die in het midden zit. De auto heeft geen deuren, maar de voorruit en het glazen dak scharnieren in één stuk omhoog om je te laten instappen. Centraal achterin ligt een 7,6 liter grote V12 van liefst 1.004 pk, gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Dit monster wordt bovendien ondersteund door een krachtige elektromotor van 112 pk, zodat het geheel afklokt op 1.116 pk.

Al dat geweld moet een auto aandrijven die 1.400 kilo weegt, even veel als een doorsnee middenklasseberline. Voor racefans komt er ook een D12 Club. Die heeft minder vermogen omdat de elektromotor en de bijhorende batterij zijn geschrapt, maar omdat hij 90 kilo lichter is en een radicaler onderstelafstemming kiest, moet hij de snellere versie zijn op circuit. Voormalig F1-rijder Jacques Villeneuve heeft trouwens meegeholpen aan de ontwikkeling van de D12. Tot slot: zoals het een hypercar betaamt, worden er slechts 30 exemplaren van gemaakt en die kosten een fortuin. De basisprijs ligt namelijk op ongeveer 2 miljoen euro.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Delageofficiel/Instagram.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Top 4 van de Renault 5 Turbo!

Top 4 van de Renault 5 Turbo!

Nu de 50ste verjaardag van de R5 stilaan op zijn einde loopt, maken we van de gelegenheid gebruik om nog een laatste keer de meest indrukwekkende versie te belichten aan de hand van 4 iconische versies.

Hyundai blaast zijn mythische Pony Coupé uit 1974 nieuw leven in

Hyundai blaast zijn mythische Pony Coupé uit 1974 nieuw leven in

Een project dat het op poten zet in samenwerking met Giugiaro

BMW: koop minder nieuwe auto’s

BMW: koop minder nieuwe auto’s

Een gek advies van een autobouwer, maar duurzaam is het wel.

Binnenkort terug rotatiemotoren bij Mazda!

Binnenkort terug rotatiemotoren bij Mazda!

Helaas niet in een sportieve coupé, wel als ‘range extender’ voor de MX-30.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km