Het salon van Genève zou failliet kunnen gaan

En jaargang 2021 is definitief afgelast.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 18 juni 2020
  • 1.128 weergaven

Recent nog schreven we dat het ernaar uitzag dat jaargang 2021 van het salon van Genève niet door zou gaan. Vandaag is dat bevestigd. Bovendien zou een van de meest gerenommeerde salons van Europa over de kop kunnen gaan als tegen september geen oplossing wordt gevonden.

Sandro Mesquita, directeur van het Zwitserse salon, heeft aan de rechtbank van Genève verklaard “dat er vandaag geen gesprekken zijn met staat, ondanks onze verzoeken”. Op 5 juni keurde de Grote Raad van Genève (het parlement van het kanton Genève) een lening goed van 16,8 miljoen Zwitserse frank (15,7 miljoen euro) aan de Stichting die de organisatie van het salon onder haar vleugels heeft om zijn financiële verplichtingen na te komen van jaargang 2020 (die werd geannuleerd door de gezondheidscrisis) en om een salon in 2021 te kunnen organiseren. Maar dat is duidelijk niet genoeg.

Iedereen stuurt zijn kat

Volgens een peiling van Auto Suisse bij zijn leden zou 73 procent van de merken laten weten niet van plan te zijn naar jaargang 2021 van het salon te komen. De directeur wijst ook op onzekerheden rond reismogelijkheden, waardoor een groot deel van de zowat 10.000 internationale journalisten niet naar Genève zou kunnen afzakken. Al die zaken zorgen dat het niet eenvoudig wordt om in 2021 een salon te organiseren.

Mesquita benadrukt echter dat andere financieringsmogelijkheden worden bekeken “want voor ons is een lening niet noodzakelijk de beste oplossing”. Hij meent dat de organisatie liever zou hebben dat investeerders “kapitaal inbrengen”. “Maar voor het zo ver is zullen we eerst heel ons model moeten herzien en onze statuten moeten aanpassen,” zo besluit de directeur. Dat klinkt weinig geruststellend voor de korte termijn…

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De BMW iX1 xDrive30 in 7 cijfers

De BMW iX1 xDrive30 in 7 cijfers

Het nieuwe elektrische instapmodel van BMW kan nu al gereserveerd worden door € 1.000 te storten.

De DS 3 krijgt een opfrissingsbeurt en een groter rijbereik

De DS 3 krijgt een opfrissingsbeurt en een groter rijbereik

Net als de DS 7 verliest de DS 3 zijn ‘Crossback’-benaming bij zijn restyling. De elektrische uitvoering wordt dan weer wat gespierder en krijgt een batterij met een grotere capaciteit.

De Ford Focus ST krijgt een ‘Track Pack’

De Ford Focus ST krijgt een ‘Track Pack’

Deze generatie van de Focus krijgt dan misschien geen iconische RS-variant, maar toch…

Scoop: de opvolger van de Lamborghini Aventador geeft zich meer bloot

Scoop: de opvolger van de Lamborghini Aventador geeft zich meer bloot

En de puristen zullen ongetwijfeld blij zijn om ook bij dit model te kunnen genieten van een V12-symfonie!

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Eerste test: Volkswagen ID. Buzz, elektrisch en sympathiek

Eerste test: Volkswagen ID. Buzz, elektrisch en sympathiek

Met de look van een futuristische T1 wekt de nieuwe elektrische minibus van Volkswagen onmiskenbaar veel sympathie op. Volstaat die troef om te overtuigen?

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

De technologie moet helpen om fietsers en voetgangers beter te detecteren.

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Tesla verhoogt de prijzen van zijn Superchargers

Tesla verhoogt de prijzen van zijn Superchargers

In heel Europa moet je rekenen op een prijsstijging van ongeveer 25%!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km