Het salon van Genève zou failliet kunnen gaan

En jaargang 2021 is definitief afgelast.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 18 juni 2020

Recent nog schreven we dat het ernaar uitzag dat jaargang 2021 van het salon van Genève niet door zou gaan. Vandaag is dat bevestigd. Bovendien zou een van de meest gerenommeerde salons van Europa over de kop kunnen gaan als tegen september geen oplossing wordt gevonden.

Sandro Mesquita, directeur van het Zwitserse salon, heeft aan de rechtbank van Genève verklaard “dat er vandaag geen gesprekken zijn met staat, ondanks onze verzoeken”. Op 5 juni keurde de Grote Raad van Genève (het parlement van het kanton Genève) een lening goed van 16,8 miljoen Zwitserse frank (15,7 miljoen euro) aan de Stichting die de organisatie van het salon onder haar vleugels heeft om zijn financiële verplichtingen na te komen van jaargang 2020 (die werd geannuleerd door de gezondheidscrisis) en om een salon in 2021 te kunnen organiseren. Maar dat is duidelijk niet genoeg.

Iedereen stuurt zijn kat

Volgens een peiling van Auto Suisse bij zijn leden zou 73 procent van de merken laten weten niet van plan te zijn naar jaargang 2021 van het salon te komen. De directeur wijst ook op onzekerheden rond reismogelijkheden, waardoor een groot deel van de zowat 10.000 internationale journalisten niet naar Genève zou kunnen afzakken. Al die zaken zorgen dat het niet eenvoudig wordt om in 2021 een salon te organiseren.

Mesquita benadrukt echter dat andere financieringsmogelijkheden worden bekeken “want voor ons is een lening niet noodzakelijk de beste oplossing”. Hij meent dat de organisatie liever zou hebben dat investeerders “kapitaal inbrengen”. “Maar voor het zo ver is zullen we eerst heel ons model moeten herzien en onze statuten moeten aanpassen,” zo besluit de directeur. Dat klinkt weinig geruststellend voor de korte termijn…

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: GMS.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin DB12: Super Tourer, maar geen V12 meer

Aston Martin DB12: Super Tourer, maar geen V12 meer

Aston Martins nieuwste telg in de DB-bloedlijn wil verder gaan dan de huidige grenzen van het Grand Tourisme en nieuwe maatstaven creëren. Maar dat doet hij zonder V12...

Ford Kuga Graphite Tech Edition: de looks én de technologie

Ford Kuga Graphite Tech Edition: de looks én de technologie

Ford brengt zijn populaire SUV Kuga uit in een nieuwe speciale reeks Graphite Tech Edition. Een uitrustingsniveau dat ook als hybride en plug-inhybride wordt aangeboden.

Vergeten model: Lada 110, met de hulp van... Porsche!

Vergeten model: Lada 110, met de hulp van... Porsche!

Met de 110 is Lada erin geslaagd om de vele kritische stemmen het zwijgen op te leggen. Maar hoe?

Reportage: 3.000 km met de Mercedes GLC 300 de

Reportage: 3.000 km met de Mercedes GLC 300 de

Diesel voor de lange afstanden en elektrisch voor de dagelijkse ritten: is de plug-in dieselhybride het beste van twee werelden? Je kan er in ieder geval heel ver mee rijden op één tank! Toch als je zijn technologie goed gebruikt...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 56.181
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 25.990
2021
7.100 km