Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Het is zo ver, de fusie tussen FCA en PSA is rond en heeft geleid tot de geboorte van de automobielgroep Stellantis. Het rijk, dat beide zijden van de Alpen overspant, omvat de meest prestigieuze automerken ter wereld en een Franse groep met meer populaire labels.
De hoofdaandeelhouder van Stellantis is Exor (14,4 procent van de aandelen), in handen van de familie Agnelli, gevolgd door de familie Peugeot (7,2 procent), de Franse staat (6,2 procent) en het Chinese consortium Dongfeng (5,6 procent). Bij de directie wordt de administratieve raad voorgezeten door John Elkann, de kleinzoon van Gianni Agnelli die van Fiat het grootste bedrijf van Italië en een van de belangrijkste autobouwers van Europa heeft gemaakt. De algemene leiding komt in handen van de Portugees Carlos Tavares.
Op basis van de autoverkoopcijfers van 2019 wordt Stellantis de vierde grootste autobouwer ter wereld met bijna 8 miljoen geproduceerde voertuigen. Het wordt voorafgegaan door de Volkswagen-groep (1ste plaats), de Toyota-groep (2) en de Alliantie Renault-Nissan (3).
Een van de sterktes van Stellantis zit ongetwijfeld in zijn zeer gevarieerde portfolio, met prestigemerken als Maserati, Alfa Romeo, Abarth en Lancia. Dat zijn allemaal merken met een veelbelovend potentieel waar de groep gebruik van wil maken. Daarnaast zijn er premiummerken als Jeep, Chrysler en het originele DS, dat al een paar jaar probeert om een plekje onder de zon te verwerven. Tot slot is Stellantis ook een reeks van massaconstructeurs in de vier hoeken van de wereld: Dodge, Fiat, Opel, Vauxhall, Citroën en Peugeot.
Daarnaast staan nog Fiat Professional voor bedrijfsvoertuigen, de nichemerken RAM en SRT, toeleverancier Mopar en onderaannemers Comau en Teksid. We kunnen de greep zelfs nog verbreden naar Leasys en Free2Move, die gespecialiseerd zijn in leasing.
Als we al die takken bij elkaar optellen, komen we aan liefst 21 verschillende merken die in het mandje van deze nieuwe multinationale autogroep zijn gevallen.Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.