Honda Civic Hybrid : het experiment gaat verder

  • Piette François
  • 21 maart 2006
Waarom is de look van de Civiv Hybrid IMA zo verschillend van de andere? Wel, omdat dit dat model overeenkomt met de Civic voor de Amerikaanse markt. Noord Amerika is trouwens de grootste afzetmarkt voor dit soort auto’s. Wel zal deze Civic Hybrid in Europa verdeeld worden maar met andere achterlichten dan zijn Amerikaans broertje.
Pittige motor
Het principe van IMA (Integrated Motor Assist) bestaat er uit om, elektrisch, de motor bij te staan. Zo komen de prestatie van de 1.3 i-VTEC 3 met 4 cilinders en een inhoud van 1339cm³, aldus Honda, overeen met die van een 1.8 liter, maar met een lager verbruik. De hulp komt van een AC gesynchroniseerde elektrische motor van 158 volt.
Samenvloeiing
De door Honda elektrische motor doet beroep op onderdelen met hoogwaardige prestaties. Hij wordt gevoed door een batterij dat in de rugleuning van de achterbank zit verwerkt. De energie voor de batterij wordt uit de energie bij het vertragen en remmen gehaald. Dit wordt ook wel eens een dynamiek regenererend remsysteem genoemd. Dit systeem beheert hydraulisch het remsysteem in functie van de regeneratie. Dit systeem laat uiteraard ook toe om een optimale reactie te krijgen wanneer het rempedaal wordt ingedrukt.
Hangt er vanaf
De i-VTEC motor maakt gebruik van een hydraulische bediening om de vijf tuimelaars te koppelen of ontkoppelen en biedt 3 distributie versies aan in functie van het gebruik. Afhangend van de omstandigheden zal de motor min of meer elektrisch worden bijgestaan.
Jongleren
Als hij stilstaat, staat de motor volledig in stand-by. Bij het vertrekken en optrekken doet de 1.3 i-VTEC motor beroep op een distributie dat overeenkomt met een laag regime, met behulp van de elektrische motor. Bij hevige acceleraties wordt over geschakeld op een hoog regime distributie, met bijstand van de motor. Bij kruissnelheid of bij een lichte vertraging wordt enkel gebruik gemaakt van de gewone motor en bij laag regime. Bij een lage en lineaire snelheid (minder dan 40 km/u) worden de kleppen van de motor gesloten en de ontbranding onderbroken. De elektrische motor staat dan alleen in om de mobiliteit van het voertuig te garanderen. Dit gebeurt ook bij het vertragen, tegelijk wordt hier de opgewekte energie gebruikt om de batterij op te laden.
Technisch geheim
Met behulp van ondulatie wordt het regime van de motor beheert. Dit systeem zit verwerkt in het numeriek beheersysteem van de motor voor een preciezere controle. De VCM (Variable Cylinder Technology) technologie, voor het afsluiten van de cilinders, wordt gebruikt bij lage snelheid en wanneer enkel beroep gedaan wordt op de elektrische motor. Ze hebben er alles aan gedaan om de wrijvingen te verminderen, door bijvoorbeeld gebruik te maken van aluminium pistons. De motor beschikt ook over het i-DSI systeem (intelligent Dual & Sequential Ignition) van Honda. Hierbij worden, afhangend van de omstandigheden, de twee bougies tegelijk of alternatief gebruikt.
Prestaties
De Civic Hybrid bezit een CVT overbrenging dat oneindig veel versnellingen bied. Het vermogen van de motor is goed voor 95 pk (70 kW) bij 6000 tr/min, met de hulp van de IMA kan er naar schatting 20 pk (15 kW) bijgeteld worden. Wat het koppel betreft, komt dit uit op 167 Nm bij 2500 toeren per minuut. De opsomming van beide motoren is niet eenvoudig, de motor zorgt voor 123 Nm bij 4600 tr/min tegen 103 Nm, bij maximum 1160 tr/min, voor de elektrische motor. De sprint van 0 tot 100 km/u blijkt te kunnen in 12.1 s met een maximum snelheid van 185 km/u.
Economisch
Het nut van dergelijke wagen is tweevoudig. Als hij stilstaat is er geen vervuiling, vermits de motor afslaat. Bij het rijden wordt met behulp van de elektrische motor minder brandstof verbruikt, Honda heeft het over een gemiddeld verbruik van 4.6 liter super voor 100 km. Bij stadsgebruik loopt dit op tot 5.2 liter. Wat de CO2 uitstoot betreft, zijn de officiële cijfers 109 g/km.
Gepersonaliseerde tellers
In tegenstelling tot de nieuwe vijfdeurs Civic, krijgt de Hybrid versie een dubbel dashboard. De voornaamste tellers, zoals de toerenteller, staan bovenaan en in het direct zicht van de bestuurder. Onderaan werden andere metertjes en tellers geplaatst zoals het verbruik, niveau van de batterij, opladen van het IMA systeem en de “Auto Stop” vermelding dat aangeeft dat de elektrische motor het werk heeft overgenomen.

Bron : Honda
Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km