Honda Gold Wing 2018: paleis op twee wielen

Op het salon van Tokio zijn er ook motoren te zien. Honda presenteert er bijvoorbeeld zijn volledig vernieuwde Gold Wing.

  • Piette François
  • 30 oktober 2017

De Gold Wing heeft natuurlijk een naam als een klok. De motor heeft meer weg van een rijdend paleis dan van een klassieke tweewieler: het comfort en de uitrusting liggen ver van de klassieke standaard. Hij verscheen voor het eerst in 1975 met een éénliter viercilinder boxermotor. Sinds 1988 heeft de Gold Wing een zescilinder boxermotor voor véél koppel…

In het nieuw

Voor dit nieuwe model vertrokken de ingenieurs van een blanco blad. Editie 2018 is lichter, makkelijker te manoeuvreren en aangenamer om te rijden. Honda wilde een motor die zich zowel op Amerikaanse snelwegen op zijn gemak voelt als op kleine Europese wegen. De Japanners leverden dus heel wat inspanningen om het gewicht naar beneden te krijgen. Dat lukte met zowat 50 kilogram. Het nieuwe kader en de nieuwe gestuurde ophanging met dubbele driehoeken vooraan en enkelzijdige achterbrug achteraan zorgen voor minder gewicht en verscherpte dynamiek. De rijder kan uit vier rijmodi kiezen afhankelijk van de rijomstandigheden.

Motor

De motor werd volledig hertekend en krijgt vier kleppen per cilinder. Het resultaat is nog steeds een zescilinder boxermotor, van 1,8 liter. Hij produceert 126 pk bij 5.500 tpm en 170 Nm bij 4.500 tpm. Er is een manuele versnellingsbak of een DCT-automaat met dubbele koppeling en zeven verzetten op de Touring. Die laatste heeft een “Idling Stop”-functie die de motor aflegt bij stilstand en bij het achteruit manoeuvreren. Er is ook een functie waarmee hij tegen 1,2 km/u vooruit kan “kruipen”.

Uitrusting

De Gold Wing heeft natuurlijk de uitrusting van een koninklijk paleis: een TFT-scherm, navigatiesysteem, Apple CarPlay, verwarmde handvaten en zitjes, een elektrisch verstelbaar stuur, intelligente sleutel,… Goed om weten: de brandstoftank is nog maar 21 liter groot in plaats van 25 liter, maar Honda geeft mee dat de motor 20% zuiniger is.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km