Honda Gold Wing 2018: paleis op twee wielen

Op het salon van Tokio zijn er ook motoren te zien. Honda presenteert er bijvoorbeeld zijn volledig vernieuwde Gold Wing.

  • Piette François
  • 30 oktober 2017
  • 193 weergaven

De Gold Wing heeft natuurlijk een naam als een klok. De motor heeft meer weg van een rijdend paleis dan van een klassieke tweewieler: het comfort en de uitrusting liggen ver van de klassieke standaard. Hij verscheen voor het eerst in 1975 met een éénliter viercilinder boxermotor. Sinds 1988 heeft de Gold Wing een zescilinder boxermotor voor véél koppel…

In het nieuw

Voor dit nieuwe model vertrokken de ingenieurs van een blanco blad. Editie 2018 is lichter, makkelijker te manoeuvreren en aangenamer om te rijden. Honda wilde een motor die zich zowel op Amerikaanse snelwegen op zijn gemak voelt als op kleine Europese wegen. De Japanners leverden dus heel wat inspanningen om het gewicht naar beneden te krijgen. Dat lukte met zowat 50 kilogram. Het nieuwe kader en de nieuwe gestuurde ophanging met dubbele driehoeken vooraan en enkelzijdige achterbrug achteraan zorgen voor minder gewicht en verscherpte dynamiek. De rijder kan uit vier rijmodi kiezen afhankelijk van de rijomstandigheden.

Motor

De motor werd volledig hertekend en krijgt vier kleppen per cilinder. Het resultaat is nog steeds een zescilinder boxermotor, van 1,8 liter. Hij produceert 126 pk bij 5.500 tpm en 170 Nm bij 4.500 tpm. Er is een manuele versnellingsbak of een DCT-automaat met dubbele koppeling en zeven verzetten op de Touring. Die laatste heeft een “Idling Stop”-functie die de motor aflegt bij stilstand en bij het achteruit manoeuvreren. Er is ook een functie waarmee hij tegen 1,2 km/u vooruit kan “kruipen”.

Uitrusting

De Gold Wing heeft natuurlijk de uitrusting van een koninklijk paleis: een TFT-scherm, navigatiesysteem, Apple CarPlay, verwarmde handvaten en zitjes, een elektrisch verstelbaar stuur, intelligente sleutel,… Goed om weten: de brandstoftank is nog maar 21 liter groot in plaats van 25 liter, maar Honda geeft mee dat de motor 20% zuiniger is.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Top 5 van de meest memorabele Volkswagen Touareg-modellen

Top 5 van de meest memorabele Volkswagen Touareg-modellen

De VW Touareg viert zijn 20ste verjaardag! Daarom besliste VROOM.be om terug te blikken op de meest markante versies van dit model met heel wat records achter zijn naam.

Golf R 20 Years: de krachtigste productie-Golf ooit

Golf R 20 Years: de krachtigste productie-Golf ooit

De 20ste verjaardag van de Golf R32 verdient een beperkte reeks, niet?

Honda hint naar volgende CR-V

Honda hint naar volgende CR-V

En begint met een reeks afbeeldingen van de eerste plug-inhybride van het merk.

Vergeten concept: Dino 206 P Berlinetta Speciale, het model dat een revolutie ontketende in Maranello!

Vergeten concept: Dino 206 P Berlinetta Speciale, het model dat een revolutie ontketende in Maranello!

Tot het begin van de jaren ‘70 bleef Enzo Ferrari halsstarrig weigeren om een auto met motor centraal achterin te verkopen onder zijn eigen naam. De auto die op dat vlak een revolutie aankondigde, was deze Dino 206 Berlinetta Speciale uit 1965!

Aanbevolen tests voor jou

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

3,8 /5 Korte test: Peugeot 308 SW, nog steeds top?

Korte test: Peugeot 308 SW, nog steeds top?

Na een eerste kennismaking in het Zuiden van Frankrijk zitten we opnieuw aan het stuur van de Peugeot 308. Dit keer gaat het om een break die voorzien is van een 130 pk sterke diesel. Zal de Française ook in deze configuratie indruk op ons kunnen maken?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

De Duitser strijdt niet met dezelfde wapens als de gezins-SUV van de Amerikaanse elektro-specialist. Maar mag hij toch hopen op een overwinning?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

België, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden openen ook een aantal van hun Superchargers voor alle elektrische voertuigen!

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

Zoveel kost de Volkswagen ID.Buzz

Zoveel kost de Volkswagen ID.Buzz

Het is ondertussen twee maanden geleden dat Volkswagen het doek haalde van de elektrische reïncarnatie van zijn legendarische bus. En we kennen eindelijk de prijzen!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Diesel, Manueel

€ 13.050
2016
113.244 km