Honda Gold Wing 2018: paleis op twee wielen

Op het salon van Tokio zijn er ook motoren te zien. Honda presenteert er bijvoorbeeld zijn volledig vernieuwde Gold Wing.

  • Piette François
  • 30 oktober 2017

De Gold Wing heeft natuurlijk een naam als een klok. De motor heeft meer weg van een rijdend paleis dan van een klassieke tweewieler: het comfort en de uitrusting liggen ver van de klassieke standaard. Hij verscheen voor het eerst in 1975 met een éénliter viercilinder boxermotor. Sinds 1988 heeft de Gold Wing een zescilinder boxermotor voor véél koppel…

In het nieuw

Voor dit nieuwe model vertrokken de ingenieurs van een blanco blad. Editie 2018 is lichter, makkelijker te manoeuvreren en aangenamer om te rijden. Honda wilde een motor die zich zowel op Amerikaanse snelwegen op zijn gemak voelt als op kleine Europese wegen. De Japanners leverden dus heel wat inspanningen om het gewicht naar beneden te krijgen. Dat lukte met zowat 50 kilogram. Het nieuwe kader en de nieuwe gestuurde ophanging met dubbele driehoeken vooraan en enkelzijdige achterbrug achteraan zorgen voor minder gewicht en verscherpte dynamiek. De rijder kan uit vier rijmodi kiezen afhankelijk van de rijomstandigheden.

Motor

De motor werd volledig hertekend en krijgt vier kleppen per cilinder. Het resultaat is nog steeds een zescilinder boxermotor, van 1,8 liter. Hij produceert 126 pk bij 5.500 tpm en 170 Nm bij 4.500 tpm. Er is een manuele versnellingsbak of een DCT-automaat met dubbele koppeling en zeven verzetten op de Touring. Die laatste heeft een “Idling Stop”-functie die de motor aflegt bij stilstand en bij het achteruit manoeuvreren. Er is ook een functie waarmee hij tegen 1,2 km/u vooruit kan “kruipen”.

Uitrusting

De Gold Wing heeft natuurlijk de uitrusting van een koninklijk paleis: een TFT-scherm, navigatiesysteem, Apple CarPlay, verwarmde handvaten en zitjes, een elektrisch verstelbaar stuur, intelligente sleutel,… Goed om weten: de brandstoftank is nog maar 21 liter groot in plaats van 25 liter, maar Honda geeft mee dat de motor 20% zuiniger is.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Polestar 2 BST Edition 230: exclusief bisnummer

Polestar 2 BST Edition 230: exclusief bisnummer

Polestar brengt opnieuw een gelimiteerde BST Edition-sportversie uit van zijn elektrische berline Polestar 2, die onlangs een facelift kreeg.

Mitsubishi XRT Concept: de toekomstige L200?

Mitsubishi XRT Concept: de toekomstige L200?

Deze Mitsubishi XRT Concept is de voorbode van de volgende L200. Hij komt op de markt in Thailand en vervolgens in de rest van Azië en Oceanië, maar zal hij tot Europa geraken?

Reportage: QUQUQ, een campervan in pakketvorm!

Reportage: QUQUQ, een campervan in pakketvorm!

In plaats van een ‘echte’ camper te moeten kopen, kan je ook tijdelijk de nodige accessoires in een op maat gemaakte module voor je auto aanschaffen. Zoals met de QUQUQ Busbox-4, speciaal gemaakt voor de meest lifestylegeoriënteerde EV van het moment: de VW ID. Buzz!

Scoop: Renault Scénic E-Tech, de elektrische renaissance

Scoop: Renault Scénic E-Tech, de elektrische renaissance

De vroeger erg populaire compacte gezinswagen van Renault ondergaat binnenkort een elektrische transformatie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.999
2018
24.489 km
€ 56.181
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km