Honda Jazz e:HEV, meer ‘geraffineerd’ dan een Toyota Yaris Hybrid?

De gedoodverfde rivaal voor de nieuwe Toyota Yaris Hybrid en Renault Clio E-Tech geeft zijn exacte technische details prijs. En zijn tarief.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 13 februari 2020
  • Elektrisch

Honda Jazz e:HEV, meer ‘geraffineerd’ dan een Toyota Yaris Hybrid?

In oktober vorig jaar onthulde Honda officieel zijn nieuwe Jazz en diens cross-overafgeleide Crosstar. Daarbij kregen we meteen te horen dat hij in Europa enkel nog als hybride zou worden aangeboden. Vandaag vertelt Honda ons meer over zijn hybride aandrijflijn, die de naam e:HEV kreeg.

Twee elektromotoren, één versnelling

De aandrijflijn omvat twee elektromotoren (een voor de aandrijving en een tweede die als generator dient), een 1.5-benzinemotor en een originele overbrenging met één verhouding. Honda belooft met deze technische oplossing een lineair gevoel bij het optrekken, waardoor hij ‘meer geraffineerd’ zou zijn dan een e-CVT. Qua steek naar Toyota kan dat tellen.

Honda Jazz e:HEV, meer ‘geraffineerd’ dan een Toyota Yaris Hybrid?

Het totaalvermogen van het systeem ligt op 109 pk, tegenover 116 pk voor de nieuwe hybride Yaris en 140 pk voor de Renault Clio E-Tech. Honda belooft een sprint naar 100 km/u in 9,4 seconden en een top van 175 km/u

Honda Jazz e:HEV, meer ‘geraffineerd’ dan een Toyota Yaris Hybrid?

Drie rijmodi

In de praktijk biedt de Jazz e:HEV drie rijmodi:

- elektrisch: de lithium-ionbatterij voedt de elektrische aandrijfmotor rechtstreeks

- hybride: de verbrandingsmotor voedt de generator die op zijn beurt de elektrische aandrijfmotor van stroom voorziet

- benzine: de benzinemotor wordt via een koppeling rechtstreeks met de voorwielen verbonden.

Honda Jazz e:HEV, meer ‘geraffineerd’ dan een Toyota Yaris Hybrid?

102 g/km volgens WLTP

De hybride Jazz heeft een WLTP-normverbruik van 4,5 l/100 km, wat overeenkomt met een gehomologeerde CO2-uitstoot van 102 g/km. In de Crosstar wordt dat 4,8 l/100 km en 110 g/km. De ‘minder geraffineerde’ Toyota Yaris lacht in zijn vuistje, want hij komt volgens dezelfde WLTP-norm uit op 86 g/km, terwijl de Clio E-Tech mikt op 97 g/km.

Honda Jazz e:HEV, meer ‘geraffineerd’ dan een Toyota Yaris Hybrid?

In België zou de hybride Jazz 21.800 euro gaan kosten, de Jazz Crosstar 26.900 euro.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De nieuwe BMW X3 warmt zich op

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

BMW laat ons watertanden met enkele foto's en details over zijn nieuwe SUV X3, die al binnen enkele weken officieel wordt voorgesteld.

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

De havenautoriteiten beginnen onder druk te staan.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km