Hopium moet zijn ambities temperen

Niet iedereen wordt zomaar het nieuwe Tesla...

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 25 januari 2023
  • Sector
  • 1.083 weergaven

Hopium is een nieuw Frans automerk dat het levenslicht zag in 2019 en dat zich toelegt op waterstofwagens. Het eerste model dat momenteel ontwikkeld wordt, de Machina, belooft een vermogen van 500 pk en een rijbereik van 1.000 km. Om op grote schaal auto’s te kunnen assembleren, is een gloednieuwe fabriek gepland in Normandië, met een productiecapaciteit van zo’n 20.000 auto’s per jaar. Maar gezien de economische context begint het project, geleid door Olivier Lombard, momentum te verliezen. 

Hoewel Hopium in zijn begindagen heel wat aandacht trok van investeerders, lijkt het erop dat het bedrijf aan aantrekkelijkheid heeft ingeboet. Sinds de herfst van het afgelopen jaar is de aandelenkoers op de beurs gekelderd, voornamelijk als gevolg van de stijging van de grondstofprijzen. Daardoor moet het jonge bedrijf nu stevig bezuinigen. In die mate zelfs dat de Machina op een zijspoor zou worden gezet, om de aandacht van het bedrijf te focussen op de ontwikkeling van technologische octrooien en licenties, of de commercialisering van de brandstofceltechnologie. Pas als dat project van de grond komt, zou de Machina in serieproductie gaan. Maar zover zijn we nog lang niet!


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Hopium.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Geflopt model: de Reliant Scimitar SS1, een vergeten zonderling

Geflopt model: de Reliant Scimitar SS1, een vergeten zonderling

In de moderne autogeschiedenis bekleedt Reliant een heel bijzonder plaatsje. Nadat het merk naam had gemaakt met auto's op drie wielen, en later met mooie shooting brakes in kunststof, beslist het om te investeren in roadsters. We schrijven begin jaren '80 en – op papier althans – lijkt dat een geweldig idee!

Lamborghini Invencible en Autentica, de allerlaatsten…

Lamborghini Invencible en Autentica, de allerlaatsten…

De unieke coupé en cabrio zullen de laatste Lamborghini-modellen zijn met een puur atmosferische V12.

Caterham: twee nieuwe nostalgische modellen

Caterham: twee nieuwe nostalgische modellen

De Super Seven 600 en Super Seven 2000 maakten hun Europese debuut op Rétromobile in Parijs.

En de duurste nieuw geveilde auto is…

En de duurste nieuw geveilde auto is…

Een exclusieve Française die maar liefst € 9.792.500 opbracht!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
32.000 km

Benzine, Manueel

€ 6.999
2014
214.750 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km