Hybride scooters bij PIAGGIO !

  • Piette François
  • 20 mei 2006
Zestig jaar nadat de Vespa officieel werd gelanceerd, is de scooter uitgegroeid tot een icoon die vandaag de dag de stedelijke mobiliteit symboliseert: het is de ideale manier om vlot door het verstopte stadsverkeer te reizen en daarnaast als vrijetijdsscooter te gebruiken. De laatste jaren is het besef bij veel steden doorgedrongen om het broeikaseffect en dus de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen te verminderen. De noodzaak om uitstoot te verminderen heeft ervoor gezorgd dat er verkeerszones zijn aangewezen dat verboden terrein is voor gemotoriseerd verkeer. Fabrikanten hebben hierop gereageerd met het ontwikkelingen van elektrische voertuigen. De synergie van deze benzine- en elektromotoren biedt een hoger rendement, vermogen en een verbeterde prestatie met een lage uitstoot aan uitlaatgassen, hoewel de huidige Euro 2 en de toekomstige Euro 3 emissie eisen hierop al strikte limieten plaatsen. De elektrische motoren produceren geen uitlaatgassen en bieden een hoge koppel aan dat comfortabel is bij het snel wegrijden, maar de accu’s hebben een lage actieradius en kunnen een beperkte snelheid generen. Met de Piaggio HyS hoeven berijders geen compromis te maken tussen prestaties en milieuvriendelijkheid of tussen een stadsvoertuig en één voor langere ritten. Piaggio’s Hybride Scooter is een revolutionair hybride scooter prototype die een duidelijke evolutie markeert betreffende stedelijk vervoer en dat de voordelen van benzine- en elektromotoren combineert. De Piaggio HyS is niet zomaar gebouwd met twee motortypes op één enkel voertuig. De twee motoren maken deel uit van een verfijnd systeem dat vermogen van de benzinemotor en elektrische koppel combineert. Twee motoren in één Ontwikkeld in twee verschillende versies gebaseerd op de twee beste verkopende scooters van Piaggio, de Vespa LX 50 en Piaggio X8 125 (allebei zijn uitgerust met milieuvriendelijke viertaktmotoren). De Piaggio HyS is een parallelle hybride waarin een benzinemotor en een elektromotor mechanisch en elektronisch verbonden zijn en gelijktijdig vermogen leveren. De werking wordt optimaal op elkaar afgestemd voor een zo hoog mogelijk rendement. Met deze intelligente combinatie, gedraagt de benzinemotor, met katalysator uitgerust, zich als een viertaktmotor met uitstekende prestaties en lange actieradius. De elektromotor zorgt voor lage uitlaatgasemissies en lage brandstofconsumptie. De automatische versnellingsbak en de elektrische starter verstrekken gebruikelijke gebruiksgemak voor in de stad evenals voor het rijden buiten de stad. De benzinemotor biedt verrassende prestaties tijdens normaal rijgedrag en laadt tegelijkertijd de accu van de elektromotor op. Wanneer de berijder snel moet optrekken springt de elektromotor bij door 25% extra vermogen te leveren. Dit betekent een efficiëntere versnelling als het echt nodig is tijdens het rijden in de stad. Het ingebouwde elektronische management combineert de twee motoren met niet alleen de garantie van een betere versnelling maar ook een vermindering van 20% van het brandstofverbruik. De Piaggio HyS is niet een gemiddelde hybride motor: waar andere scooters het moeten opgeven blijft de Piaggio HyS doorgaan, snel en stil omdat het ook alleen op de elektromotor kan draaien. De berijder draait eenvoudig een stuurschakelaar om, om de benzinemotor uit te zetten en de Piaggio HyS te veranderen in een 100% milieuvriendelijke scooter. Een kwartslag terugdraaien en de benzinemotor komt weer tot leven en zal als hoofdmotor fungeren. Het opladen van de accu zal automatisch starten. De actieradius van de scooter kan thuis worden geoptimaliseerd door de accu uit het elektrische compartiment te halen en te verbinden met een 220V stopcontact. Dit heeft een positieve invloed op de totale kosten aangezien elektriciteit goedkoper is dan benzine. Technologie met het switchen van de schakelaar De Piaggio HyS gebruikt zeer innovatieve technologie maar blijft ongelooflijk gemakkelijk en intuïtief te gebruiken. De berijder beschikt over alle normale bedieningsmogelijkheden als gas geven, remmen en bedieningen aan het stuur. Daarnaast kan met een speciale schakelaar één van vier rijstanden gekozen worden: standaard hybride, laag gebruik hybride, zwaar gebruik hybride en enkel rijden op elektromotor. Met de eerste drie instellingen beheert de HyS het vermogen van beide motoren. De combinatie van elektromotor en benzine motor, door het gebruik van een aandrijvingtechnologie: het elektronische managementsysteem (SGE) interpreteert de vraag van de berijder om meer vermogen en vraagt om assistentie van de elektromotor voorzover er vermogen voorhanden is. Tijdens het stationair draaien en remmen herstelt het controlesysteem zich en slaat het ongebruikte vermogen direct op in de elektromotor. Met de standaard hybride instelling wordt de batterijlast gehandhaafd op het optimale trekkracht niveau (accu op 75% vermogen). Bij alleen elektrisch gebruik, kan de berijder kiezen voor de ‘zwaar gebruik hybride’ instelling. Deze is aangepast om meer trekkracht van de elektrische motor (accu op 95% vermogen) te vragen. Als de berijder de accu wil opladen tijdens het rijden kan hij de ‘laag gebruik hybride’ instelling (batterijen bij 20%) gebruiken om maximumprestaties met minimumconsumptie te verkrijgen. Op de elektromotorstand, stopt de Piaggio HyS de verbrandingsmotor en draait het elektrische voertuig emissieloos. Nieuwe aandrijvingtechnologie zorgt niet alleen voor een vloeiende samenwerking tussen de twee krachtbronnen maar dwingt de benzinemotor zo efficiënt mogelijk te werken wat resulteert in een lager brandstofverbruik en een lagere uitstoot van schadelijke gassen. Diskreet Al deze technologie is keurig weggewerkt in de scooter. De twee versies van de Piaggio HyS lijken op een standaard Vespa LX 50 of Piaggio X8 125. De accu’s zijn verborgen in de ruimte van de helmopslag. De Piaggio X8 125 HyS heeft zelfs nog voldoende ruimte om naast de accu een helm op te bergen. De Vespa LX 50 hybride prototype HyS wordt geleverd met een topkoffer waar de helm in kan worden opgeborgen. Het dashboard is uitgerust met twee waarschuwingslampjes om problemen onmiddellijk te tonen. Eén gaat branden als de accu leeg is en de ander geeft aan als de accu een storing heeft. De accu kan worden opgeladen door het elektrische compartiment te verbinden met een 220V stopcontact. Oplaadtijd bedraagt ongeveer drie uur. Deze hybride scooters zijn nog niet te koop. Dit nieuwe concept scooters bevindt zich momenteel in een experimenteel stadium in Milaan. © Bruno Wouters

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km