
De Hyundai-groep (Hyundai, Kia en Genesis)
heeft een nieuw en zeer flexibel elektrisch platform onthuld met de naam E-GMP,
dat tegen 2025 liefst 23 elektrische modellen moet opleveren. De groep start in
2021 met zijn nieuwe, puur elektrische dochtermerk Ioniq, dat in het voorjaar
zijn eerste model, de Ioniq 5 zal onthullen, een rivaal voor de VW ID.3. Maar
er volgen nog andere berlines, SUV’s en cross-overs.

En terwijl het platform geschikt is voor
alledaagse modellen met bescheiden vermogens (achterwielaandrijving met één
motor achterin), komt er ook een topversie met twee motoren
(vierwielaandrijving) die van 0 naar 100 km/u kan optrekken in 3,5 seconden en die
een topsnelheid haalt van 260 km/u. Hyundai meldt dat de voorste motor van de
vierwielaangedreven versie fysiek van de wielen kan worden losgekoppeld via een
versnellingsbak.
Supersnel opladen
In maximale configuratie moet het platform een
rijbereik van meer dan 500 kilometer mogelijk maken. Dat maakt de modellen van
de groep al vrij geschikt voor langere trips. Wat nog meer helpt, is dat de
technologie compatibel is met de 800V-laders van Ionity, waar de batterij van 0
naar 80 procent kan worden opgeladen in slechts 18 minuten.

Bovendien heeft de auto een
tweerichtingslader, waardoor de wagen ook stroom kan leveren aan je woning of
een extern toestel. Het uitgaande vermogen is wel een pak lager dan het
ingaande, want met 3,5 kW kan je een of twee gewone huishoudtoestellen
aandrijven.

Maar het geeft de mogelijkheid om bijvoorbeeld overdag
de auto op te laden met stroom van je zonnepanelen (als je die hebt) en
diezelfde stroom ’s nachts te gebruiken voor je woning, zodat je stroomfactuur
verzacht.
Over de auteur: Troubleyn Bert
Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.