Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Parallel met de ontwikkeling van zijn elektrische Ioniq-familie bouwt Hyundai ook een mooie rij sportieve modellen op met een N-logo. Na de i30 N (die net een facelift onderging) en in afwachting van de i20 N maken we nu kennis met de Kona N (zonder de Veloster N te vergeten, die bij ons niet verkrijgbaar is).
Onder de motorkap van de SUV Kona N heeft het team van (voormalig BMW M-man) Albert Biermann niet de ‘kleine’ 1.6-turbo met 204 pk uit de i20 N gelepeld, maar wel de potige 2.0-turbo van 280 pk en 392 Nm uit de i30 N. Daarmee komt deze gespierde SUV eerder in het vaarwater van de VW T-Roc R (2.0-turbo, 300 pk) dan van de Ford Puma ST (1.5-turbo, 200 pk).
Of toch voor wat de motor betreft. Qua aandrijving neemt de Kona N genoegen met enkel aandrijving op de voorwielen (geholpen door een elektronisch gestuurd sperdifferentieel) zoals de Puma ST, maar in tegenstelling tot de T-Roc R, die vierwielaandrijving geniet. De Kona bestaat weliswaar met 4x4, maar zo’n aandrijving in een sportieve versie proppen zou volgens Biermann tot overdreven hoge kosten en een te hoog gewicht hebben geleid. De Kona N heeft een leeggewicht van 1.510 kilo.
In tegenstelling tot de i30 N, die de mogelijkheid geeft om zelf te schakelen, is de Kona N enkel verkrijgbaar met een gerobotiseerde 8-versnellingsbak met dubbele koppeling. Met zijn launch control kan deze versnellingsbak de Kona N naar 100 km/u laten optrekken in 5,5 seconden. De topsnelheid is 240 km/u.
Uiteraard wordt de look van de Kona, die standaard al niet bepaald dertien in een dozijn is, helemaal opvallend in deze sportieve variant. Blikvangers zijn de 19-duimvelgen in gesmeed aluminium, een achterdiffuser met twee forse uitlaatpijpen en een behoorlijk suggestief radiatorrooster met N-logo.
In het interieur vallen de mooie kuipstoelen op (die kunnen worden geventileerd) en het specifieke stuurwiel met N-knop, die je tijdelijk (tot 20 seconden lang) recht geeft op een extra boost via de N Grin Shift.
Ben jij op zoek naar een Hyundai Kona ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Hyundai Kona zoekertjes nu hier:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.