Hyundai stapt uit Rimac

Dat heeft Automotive News uit betrouwbare bron vernomen. De Koreaanse autobouwer zou in zijn eentje verder werken aan een emissievrije sportwagen.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 03 mei 2022
  • Sector
  • 3.681 weergaven

Rimac is één van de succesverhalen van de elektrische autowereld. Wat een vijftiental jaar geleden begon als een hobbyproject van de Kroaat Mate Rimac, groeide uit tot één van de referenties onder de elektrische hypercarbouwers, met de nakende Nevera. Dat trok onder andere de aandacht en financiële steun van Porsche en Hyundai. Vorig werd Rimac zelfs mede-eigenaar werd van Bugatti, samen met Porsche.

Exit Hyundai

Dat laatste zou de Koreanen in het verkeerde keelgat geschoten zijn. Hyundai Group (Hyundai en Kia) betaalde in 2019 zo’n 80 miljoen euro in Rimac en kreeg daarvoor 12% van de aandelen. Voor de Bugatti joint-venture met Porsche verhoogde die laatste zijn aandeel in Rimac echter van 15% naar 24%. Vervolgens kreeg Porsche een aandeel van 45% in Bugatti, terwijl Rimac 55% van de aandelen van de Franse supercarbouwer in handen kreeg. Een (te) sterke band tussen de twee merken, waardoor Hyundai nu dus een exit uit Rimac zou plannen.

Ondertussen was Hyundai wel bezig met de ontwikkeling van een elektrische sportcoupé met brandstofcellen in samenwerking Rimac. De 681 pk sterke Vision FK concept die op de IAA in München voorgesteld werd, was daarvan een voorbode. Was, want Hyundai Group zou nu in zijn eentje verdergaan met de ontwikkeling van het model. Aan ervaring in elk geval geen gebrek, want de groep oogstte al heel wat lof voor onder andere zijn Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5, op hetzelfde platform gebouwd en respectievelijk de Europese en wereldwijde auto van het jaar, en waterstofmodellen als de Hyundai Nexo.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Hyundai Group.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Video: de Tesla Semi met 800 km rijbereik is eindelijk geleverd bij Pepsi!

Video: de Tesla Semi met 800 km rijbereik is eindelijk geleverd bij Pepsi!

Het merk maakt van de gelegenheid gebruik om een video vrij te geven van zijn Semi die een volle aanhanger trekt over een traject van 800 km, en dat zonder te moeten opladen.

Toyota: twee nieuwe C-segment SUV’s!

Toyota: twee nieuwe C-segment SUV’s!

Naast de 100% elektrische bZ Compact SUV concept, één van de 6 elektrische bZ-modellen die het merk in 2026 op de markt wil hebben, werkt Toyota ook aan een hybride opvolger voor de C-HR.

Dit is de EQT, zijn ‘Marco Polo’-module en de camperversie!

Dit is de EQT, zijn ‘Marco Polo’-module en de camperversie!

Met zijn elektrische bestelwagen wil Mercedes iedereen bedienen, van de kleinste tot de grootste avonturier.

Lexus Electrified Sport: elektrisch, met ‘solid state’ en handgeschakeld?

Lexus Electrified Sport: elektrisch, met ‘solid state’ en handgeschakeld?

Het premium-merk van de Toyota-groep wil met zijn elektrische modellen inzetten op rijplezier, en haalt daarvoor alles uit de kast.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km