Hyundai werkt met oliegigant Aramco aan e-fuel

Hyundai Motor Group zet niet enkel in op elektromobiliteit en waterstoftoepassingen voor een koolstofneutrale toekomst, maar onderzoekt nu ook synthetische brandstoffen die gebruikt kunnen worden tijdens de overgangsfase.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 01 april 2022
  • Sector
  • 5.156 weergaven

Terwijl Porsche in e-fuels een oplossing ziet voor de toekomst, en Audi dan weer helemaal niet, start Hyundai Motor Group, het moederbedrijf van zowel Hyundai als Kia, met een project om de ontwikkeling ervan te onderzoeken. Het opmerkelijke is dat het daarvoor samenwerkt met de Saudische aardolieproducent Aramco en ook de King Abdullah University of Science and Technology (KAUST) uit hetzelfde land. Saudi-Arabië, dat rijk werd dankzij oliedollars, is daarmee misschien op zoek naar een nieuw verdienmodel voor de toekomst.

Doel: koolstofneutraliteit

Het project moet onderzoeken met hoeveel de uitstoot van broeikasgassen teruggedrongen kan worden door het gebruik van e-fuel in hybride voertuigen. Aramco staat daarbij in voor het ontwikkelen van de brandstof, terwijl Hyundai een verbrandingsmotor op punt stelt om zo proper mogelijk met die brandstof om te gaan. De autobouwer hoopt met die nieuwe motortechnologie de uitstoot van traditionele brandstoffen terug te dringen en koolstofneutraliteit te bereiken.

Door de hoge olieprijzen zag Aramco zijn nettowinst in 2021 verdubbelen tot 110 miljard dollar. Een deel van dat geld investeert het nu in onderzoek naar properdere brandstoffen. Eerdere studies waren echter eerder sceptisch over de milieuvoordelen. De e-fuel die nu onderzocht wordt, is samengesteld uit groene waterstof (die door middel van hernieuwbare elektriciteit gemaakt wordt door middel van de elektrolyse van water) en koolstofdioxide. Het resultaat is volgens het project een 80% lagere CO2-uitstoot over de volledige levenscyclus. Dat moet in combinatie met een efficiënte verbrandingsmotor in een hybride configuratie zorgen voor optimale resultaten.

Concrete resultaten moeten we echter nog niet meteen verwachten, het onderzoek loopt nog gedurende twee jaar.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Het kan op het eerste zicht ongeloofwaardig lijken, maar de voorvader van de Audi 60 was wel degelijk… een Mercedes concept car!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Het is wel nog wachten tot de volgende generatie van de dakloze Brit.

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

10 jaar na de lancering van de hybride hypercar wordt de P1 eindelijk dakloos! Maar Lanzante heeft daarbij een handje moeten helpen...

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Een lange tocht die in schoonheid afgesloten werd met enkele rondes op het circuit van Silverstone!

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

4,0 /5 Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Dit is exact hoe de Japanner van de band had moeten rollen in 2012. Maar er is één ding dat je hem nog kan verwijten…

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Relax. Dat is de naam die Toyota koos voor zijn nieuwe aanbod van 10 jaar/200.000 km garantie. Een gratis programma dat zowel geldt voor nieuwe als tweedehands Toyota’s.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km