De ID. Buzz wordt niet enkel langer

Het ID. Buzz-gamma wordt uitgebreid met een lange versie die tot 7 inzittenden kan vervoeren, maar ook met een niet eerder verkrijgbare batterij en motor, naast een aantal andere nieuwigheden!

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 02 juni 2023
  • Lancering

Bijna een jaar nadat hij op de markt kwam, krijgt de ID. Buzz er een verlengde uitvoering bij. En die krijgt een stevige groeischeut: deze XXL-versie wordt 4,96 meter lang, waarbij de wielbasis groeit tot 3,24 meter. Dat is telkens 25 cm langer dan de ‘klassieke’ ID. Buzz. En die extra ruimte zorgt ervoor dat hij plaats biedt aan 5, 6 of 7 inzittenden. En zelfs de derde zetelrij is daarbij uitgerust met ISOFIX-bevestigingspunten! Zijn koffer kan dan weer 306 liter slikken wanneer die derde zetelrij in gebruik is, 1.340 liter in vijfzits-configuratie en 2.469 liter wanneer de tweede en derde zetelrij neergeklapt zijn!



Meer dan alleen extra zetels 

Als knipoog naar de ‘Samba Bus’ uit de jaren ‘50 krijgt deze ID. Buzz met lange wielbasis een nieuw panoramisch dak, dat elektronisch verduisterd kan worden. Met een oppervlakte van 1,5 meter is dit het grootste glazen dak ooit gebouwd door Volkswagen! En er zijn nog wel meer nieuwigheden te vinden in het interieur. Zo is er voor het eerst een head-up display en zijn de aanraaktoetsen onder het 12,9 duim grote infotainmentscherm voortaan verlicht. 



Nieuwe motor en batterij

Bovenop de motor- en batterijconfiguraties die we al kennen uit de ID. Buzz met ‘korte’ wielbasis, kan je in deze XXL-versie ook kiezen voor een nieuw batterijpakket met een capaciteit van 85 kWh en een 210 kW (286 pk)/560 Nm sterke motor die ook te vinden is in de ID.7. Daarmee spurt deze ID. Buzz vanuit stilstand naar de 100 km/u in 7,9 seconden en is hij tot 160 km/u snel. Wanneer het tijd is om op te laden, neemt de ‘laadsprint’ van 10 naar 80 % zo’n 25 minuten in beslag dankzij een oplaadvermogen tot 200 kW. Over de GTX-versie weten we nu dat we die niet moeten verwachten voor 2024, en dat hij 250 kW (339 pk) sterk wordt, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 6,4 seconden. 

Vanaf januari 2024

Ook deze ID. Buzz met lange wielbasis wordt voor het Oude Continent gebouwd in het Duitse Hannover. Voor wie nieuwsgierig is naar deze nieuwe uitvoering: hij zal voor het eerst zijn opwachting maken in Europa tijdens het VW Bus Festival, dat van 23 tot 25 juni plaatsvindt in Hannover. Goed om weten: ook de ID. Buzz met standaard wielbasis kan voortaan besteld worden met een derde zetelrij. De commercialisering van de nieuwe ID. Buzz start bij ons in januari 2024. 

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische Volkswagen? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste zoekertjes van elektrische VW's nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km