Het merk Jeep, dat onder de groep FCA valt,
zag zijn gamma de voorbije jaren sterk diversifiëren en de verkoopcijfers
explosief toenemen. Van 54.000 verkochte auto’s in 2013 zou het naar 195.000
auto’s eind dit jaar gaan. En Jeep is niet van plan om daar genoegen mee te
nemen, zeker nu de vraag naar offroaders en SUV’s groter is dan ooit.
Klein maar dapper
Volgend jaar verschijnt de Gladiator bij de
dealer, een indrukwekkende, 5,5 meter lange pick-up op het chassis van de
Wrangler. Maar de echte verrassing komt pas eind 2021 wanneer Jeep een voor hen
heel nieuw segment aanboort. Op zijn traditionele winterse Camp Jeep, dat dit
jaar werd georganiseerd in Champoluc in de Aostevallei, verklapte
Jeep-marketingbaas voor Europa en het Midden-Oosten Marco Pigozzi dat het merk
werkt aan “een voertuig met een lengte van ongeveer 4 meter, dat het gamma dus
komt aanvullen met een model dat nog kleiner is dan de Renegade”.
Deze
toekomstige baby-Jeep wordt een kind van zijn tijd, want naast traditionele
motoren komen er ook geëlektrificeerde versies, zal sterk inzetten op
connectiviteit en als optie verkrijgbaar zijn met vierwielaandrijving. De nieuwkomer wordt net iets langer dan een
Suzuki Jimny en zou het gras voor de voeten moeten gaan maaien van de in Europa
zeer succesvolle Nissan Juke. Pigozzi belooft bovendien dat hij “een echte
Jeep” wordt, “die zijn grote broers qua veelzijdigheid niets te benijden
heeft”.
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit
Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.