In 2024 komt de luchtloze band op de markt

Michelin werkt keihard aan de technologie.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 23 september 2021
  • Toekomst

Het ziet eruit als een futuristisch concept, maar toch zal het binnenkort op onze wegen verschijnen. De in 2019 onthulde luchtloze band Uptis waar producent Michelin aan werkt is namelijk aangekondigd voor 2024, wat zo goed als morgen is.

In de band is de luchtkamer vervangen door een reeks glasvezel lamellen. Het zou weleens de norm van de toekomst kunnen worden, met de belofte van veel lagere onderhoudskosten en een lagere ecologische impact.

Minder verspilling

20 procent van de banden gaat elk jaar verloren als gevolg van een vervormd loopvlak of een te snel drukverlies. Dat betekent concreet dat jaarlijks meer dan 200 miljoen banden niet hun volledige potentieel kunnen benutten. Een en ander leidt tot gigantische verliezen in materiaal en energie als gevolg van de productie van die banden.

Dat was een van de redenen die de ingenieurs van Michelin (maar ook die van andere constructeurs) hebben aangemoedigd om in te zetten op het revolutionaire bandenconcept. Dat is mogelijk door de afwezigheid van een luchtkamer. Het loopvlak bestaat uit rubber (en is op een paar details na vergelijkbaar met dat van een standaardband) en steunt op een reeks harde lamellen in glasvezel die de structuur op zijn plaats houden maar toch voldoende soepelheid toelaten. Het geheel zou exact even goed presteren als een conventionele band.

Michelin heeft een vijftigtal brevetten gedeponeerd om zijn uitvinding te bescherming. De Uptis zou vanaf 2024 op de markt komen.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Michelin.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km