In 2024 komt de luchtloze band op de markt

Michelin werkt keihard aan de technologie.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 23 september 2021
  • Toekomst

Het ziet eruit als een futuristisch concept, maar toch zal het binnenkort op onze wegen verschijnen. De in 2019 onthulde luchtloze band Uptis waar producent Michelin aan werkt is namelijk aangekondigd voor 2024, wat zo goed als morgen is.

In de band is de luchtkamer vervangen door een reeks glasvezel lamellen. Het zou weleens de norm van de toekomst kunnen worden, met de belofte van veel lagere onderhoudskosten en een lagere ecologische impact.

Minder verspilling

20 procent van de banden gaat elk jaar verloren als gevolg van een vervormd loopvlak of een te snel drukverlies. Dat betekent concreet dat jaarlijks meer dan 200 miljoen banden niet hun volledige potentieel kunnen benutten. Een en ander leidt tot gigantische verliezen in materiaal en energie als gevolg van de productie van die banden.

Dat was een van de redenen die de ingenieurs van Michelin (maar ook die van andere constructeurs) hebben aangemoedigd om in te zetten op het revolutionaire bandenconcept. Dat is mogelijk door de afwezigheid van een luchtkamer. Het loopvlak bestaat uit rubber (en is op een paar details na vergelijkbaar met dat van een standaardband) en steunt op een reeks harde lamellen in glasvezel die de structuur op zijn plaats houden maar toch voldoende soepelheid toelaten. Het geheel zou exact even goed presteren als een conventionele band.

Michelin heeft een vijftigtal brevetten gedeponeerd om zijn uitvinding te bescherming. De Uptis zou vanaf 2024 op de markt komen.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Michelin.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault 5 E-Tech: 400 autonomie en 25.000 euro

Renault 5 E-Tech: 400 autonomie en 25.000 euro

De Renault 5 E-Tech wordt op 26 februari voorgesteld met een autonomie van 400 km en een batterij van 52 kWh. Een kleiner pakket van 40 kWh moet later een vanafprijs van 25.000 euro mogelijk maken.

Lotus onthult een nieuwe supercharger

Lotus onthult een nieuwe supercharger

De snelladers van Lotus halen een laadvermogen tot 450 kW!

Tesla Cybertruck: 755 km autonomie en 0-100 km/u in 2,7 s

Tesla Cybertruck: 755 km autonomie en 0-100 km/u in 2,7 s

De eerste Cybertrucks zijn eindelijk van de band gerold in de Gigafactory in Texas en aan klanten overhandigd! Een elektrische pick-up die veel van de beloften van 4 jaar geleden nakomt, maar niet allemaal...

Peugeot 208 Rallye: de looks heeft hij, de rest moet je zelf doen

Peugeot 208 Rallye: de looks heeft hij, de rest moet je zelf doen

Een Zwitserse Peugeot-dealer heeft de 208 uitgebracht die we allemaal willen: de 208 Rallye, als eerbetoon aan de 205 en 106 Rallye van weleer. Alleen ontbreekt er nog een stap of twee.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 56.000
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 21.990
2021
33.000 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km