In 2026 verbiedt Wallonië ‘oude’ motoren, zelfs benzines

Vanaf 1 januari 2026 zullen enkel nog auto’s met een Euro 5-uitstootnorm en hoger mogen rijden op Waals grondgebied, en dat onafhankelijk van hun motortype.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 18 december 2018

Nadat Brussel op heel zijn grondgebied een lage-emissiezone heeft ingevoerd, wil nu ook Wallonië een vuist maken. De bedoeling is om het aantal oude vervuilende auto’s in het Waalse Gewest zo sterk mogelijk terug te dringen, zo lezen we in de Franstalige krant L’Echo. Volgens Waals minister van leefmilieu Carlo Di Antonio die door onze collega’s wordt geciteerd “moet snel een signaal worden gegeven. Investeren in een diesel is geen goede oplossing”.

Gedaan met diesel… en oude benzines

Let wel: de maatregel die afgelopen maandag is voorgelegd aan het Waals parlement zal pas in 2023 in voege treden. Vanaf dan worden de meest vervuilende auto’s stelselmatig uit het verkeer geweerd. Vanaf 2026 zullen enkel nog modellen met minstens een Euro 5-uitstootnorm in Wallonië de weg op mogen.

In 2028 schakelt het project nog een versnelling hoger, met een rijverbod voor alle diesels die de Euro 6-norm niet halen. Twee jaar later (2030) breidt het verbod uit naar zelfontbranders die niet Euro 6d Temp-conform zijn.

Uitzonderingen maar geen subsidies

Dat klinkt misschien schrikbarend, maar als je op het komende Salon van Brussel een nieuwe Euro 6-auto koopt, mag je daar nog… 11 jaar mee rondrijden. “De uitfasering wordt trapsgewijs ingevoerd tussen 2023 en 2030. Dat is langer dan de gemiddelde levensduur van een auto”, zo benadrukt Di Antonio.

Er wordt geen enkele subsidie voorzien voor wie een “schonere” auto zou kopen, maar er worden wel uitzonderingen ingepland voor auto’s die minder dan 3.000 kilometer per jaar rijden. En elke Euro 4-conforme auto die is gekocht voor 1 januari 2019 mag nog een zekere periode blijven rijden. De bedoeling daarvan is dat mensen die een auto hebben gekocht voor ze op de hoogte waren van het verbod niet voor het blok worden gesteld.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Source ©: L'Echo.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km