In 2026 verbiedt Wallonië ‘oude’ motoren, zelfs benzines

Vanaf 1 januari 2026 zullen enkel nog auto’s met een Euro 5-uitstootnorm en hoger mogen rijden op Waals grondgebied, en dat onafhankelijk van hun motortype.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 18 december 2018
  • 2.731 weergaven

Nadat Brussel op heel zijn grondgebied een lage-emissiezone heeft ingevoerd, wil nu ook Wallonië een vuist maken. De bedoeling is om het aantal oude vervuilende auto’s in het Waalse Gewest zo sterk mogelijk terug te dringen, zo lezen we in de Franstalige krant L’Echo. Volgens Waals minister van leefmilieu Carlo Di Antonio die door onze collega’s wordt geciteerd “moet snel een signaal worden gegeven. Investeren in een diesel is geen goede oplossing”.

Gedaan met diesel… en oude benzines

Let wel: de maatregel die afgelopen maandag is voorgelegd aan het Waals parlement zal pas in 2023 in voege treden. Vanaf dan worden de meest vervuilende auto’s stelselmatig uit het verkeer geweerd. Vanaf 2026 zullen enkel nog modellen met minstens een Euro 5-uitstootnorm in Wallonië de weg op mogen.

In 2028 schakelt het project nog een versnelling hoger, met een rijverbod voor alle diesels die de Euro 6-norm niet halen. Twee jaar later (2030) breidt het verbod uit naar zelfontbranders die niet Euro 6d Temp-conform zijn.

Uitzonderingen maar geen subsidies

Dat klinkt misschien schrikbarend, maar als je op het komende Salon van Brussel een nieuwe Euro 6-auto koopt, mag je daar nog… 11 jaar mee rondrijden. “De uitfasering wordt trapsgewijs ingevoerd tussen 2023 en 2030. Dat is langer dan de gemiddelde levensduur van een auto”, zo benadrukt Di Antonio.

Er wordt geen enkele subsidie voorzien voor wie een “schonere” auto zou kopen, maar er worden wel uitzonderingen ingepland voor auto’s die minder dan 3.000 kilometer per jaar rijden. En elke Euro 4-conforme auto die is gekocht voor 1 januari 2019 mag nog een zekere periode blijven rijden. De bedoeling daarvan is dat mensen die een auto hebben gekocht voor ze op de hoogte waren van het verbod niet voor het blok worden gesteld.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Source ©: L'Echo.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Hyundai blaast zijn mythische Pony Coupé uit 1974 nieuw leven in

Hyundai blaast zijn mythische Pony Coupé uit 1974 nieuw leven in

Een project dat het op poten zet in samenwerking met Giugiaro

Top 4 van de Renault 5 Turbo!

Top 4 van de Renault 5 Turbo!

Nu de 50ste verjaardag van de R5 stilaan op zijn einde loopt, maken we van de gelegenheid gebruik om nog een laatste keer de meest indrukwekkende versie te belichten aan de hand van 4 iconische versies.

BMW: koop minder nieuwe auto’s

BMW: koop minder nieuwe auto’s

Een gek advies van een autobouwer, maar duurzaam is het wel.

Binnenkort terug rotatiemotoren bij Mazda!

Binnenkort terug rotatiemotoren bij Mazda!

Helaas niet in een sportieve coupé, wel als ‘range extender’ voor de MX-30.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km