In het nieuw gestopt: de BMW X5

BMW maakt er bijna een gewoonte van voor zijn SUV’s: nadat de X4 sneller dan verwacht aflossing kreeg, staat nu generatie vier van de BMW X5 klaar.

  • Bervoets Wim
  • 06 juni 2018

Die maakt natuurlijk gebruik van een gloednieuw platform, meteen de reden waarom de derde generatie van de SUV, die in 2013 werd geïntroduceerd, op vervroegd pensioen wordt gestuurd. Deze nieuwe BMW X5 gebruikt namelijk het CLaR-platform dat debuteerde onder de 7-Reeks.

Groeispurt

Dat levert de SUV grotere afmetingen op: de lengte ging er met 36 millimeter op vooruit (tot 4,92 meter), de breedte met 66 millimeter (tot 2 meter) en de hoogte met 19 millimeter (tot 1,75 meter). De wielbasis nam met 42 millimeter toe (tot 2.975 millimeter), en garandeert nog steeds een optionele derde zitrij. De tweede rij wordt daardoor verschuifbaar. De kofferruimte schommelt tussen 645 liter met de achterbank rechtop en 1.860 liter met de achterbank neer. De achterklep opent nog steeds in twee delen.

Evolutie

Die staat iets rechter trouwens, die achterklep, maar verder kozen de BMW-designers bij de nieuwe X5 voor een voorzichtige evolutie van het design. De grootste weggevers zijn het niervormige radiatorrooster, dat nu de twee “nieren” visueel met elkaar verbindt, optionele laser-led-koplampen, en de led-achterlichten. BMW introduceert een xLine en M Sport-uitvoering met specifieke aankleding, en laat de velggrootte variëren van 18 tot 22 duim.

Gadgets

Het nieuwe platform levert de X5 nieuwe gadgets op: het infotainmentsysteem, dat voor het eerst visueel verbonden wordt met het volledig digitale instrumentenpaneel, is net als in de 7-Reeks en 5-Reeks ook met gebaren te bedienen, terwijl BMW ook nog steeds trouw zweert aan de bediening met draaiknop. Verder noteren we nog een Panorama Sky Lounge-dak met ingewerkte led-verlichting, en verwarmde en gekoelde bekerhouders.

Motoraanbod

BMW introduceert de X5 met vier motoren, waarvan er drie onze kant op komen. Geen xDrive 50i met 462 pk sterke 4.4 V8, maar wel een xDrive 40i. Die verpakt een 3.0 zescilinder-in-lijn met 340 pk en 450 Nm. Het dieselaanbod bestaat uit de xDrive 30d, eveneens met 3.0 zescilinder, goed voor 265 pk en 620 Nm. De topdiesel is de M 50d, die zijn 3.0 zescilinder voorziet van vier turbo’s en daardoor 400 pk en 760 Nm produceert. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een verbeterde achttrapsautomaat en voorzien van vierwielaandrijving. BMW monteert standaard adaptieve dempers, en biedt in de optielijst actieve antirolstangen, vierwielsturing en luchtvering aan.

Rijhulp

De nieuwe X5 hoeft qua rijhulp niet onder te doen voor de rest van het BMW-gamma: een aanrijdingswaarschuwing met voetgangerherkenning, adaptieve snelheidsregelaar met fileassistentie en rijstrookhulp, verkeersbordherkenning en inhaalhulp (waarbij de X5 zelfstandig inhaalt als de kust vrij is en je de richtingaanwijzer aanzet). Ook een ontwijkhulp, een waarschuwing voor kruisend verkeer voor en achter de auto, en een noodremhulp voor wanneer de chauffeur onwel wordt, staan op het programma. Parkeer- en manoeuvreerhulp en de nodige camera’s mogen niet ontbreken.

Prijzen

BMW kleeft nog geen prijskaartje op zijn nieuwe X5, maar geeft wel mee dat hij vanaf november officieel gelanceerd wordt. De X5 wordt gebouwd in de Amerikaanse fabriek van Spartanburg, waar ook de X3, X4, X6 en de toekomstige X7 van de band rollen.

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km