Tesla
De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?
Volgens Europees Commissaris Thierry Breton, verantwoordelijk voor de interne markt, is het akkoord rond de Euro 7-norm voor verbrandingsmotoren bijna rond.
Europese uitlaatgasnormen bepalen hoeveel schadelijke stoffen in de EU verkochte auto’s met verbrandingsmotoren mogen uitstoten. Alle vandaag nieuw verkochte auto’s voldoen aan de Euro 6-norm, maar Europa werkt al lange tijd aan de volgende generatie van de uitstootnorm, Euro 7. Die laat echter al lang op zich wachten, terwijl hij toch al in 2025 moet ingaan. Daardoor hebben autobouwers op dit moment nog maar iets meer dan 2 jaar en een half om de ontwikkeling van hun motoren daarop af te stemmen.
Maar volgens Europees Commissaris voor interne markt Thierry Breton is er dus licht aan het einde van de tunnel. In de Milieucommissie van het Europese Parlement zei de Fransman dat de Europese Commissie vooruitgang boekt met het opstellen van de nieuwe regels rond de uitstoot van verbrandingsmotoren, en dat hij verwacht dat er in juli van dit jaar een akkoord is. Eerder zei Breton al dat de Euro 7-norm er toe moet leiden dat Europese autobouwers de auto’s met “de properste verbrandingsmotoren ter wereld” moeten gaan bouwen.
2025 lijkt nog veraf, maar als je weet hoe lang het duurt om een verbrandingsmotor te ontwikkelen en te homologeren, is het 5 voor 12. Kijk maar naar de chaos die de overschakeling van de NEDC-norm naar de WLTP-norm voor het bepalen van het gehomologeerde verbruik van auto’s met zich meebracht. Audi heeft eerder al aangekondigd de ontwikkeling van nieuwe verbrandingsmotoren stop te zetten en volop te gaan voor elektrificatie, onder andere door de grote uitdaging die de Euro 7-norm zal vormen. BMW lijkt dan weer minder problemen te hebben met de invoering van de nieuwe norm, en CEO Oliver Zipse waarschuwt voor een te snelle volledige overschakeling op elektrische auto’s.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Dat suggereert de Mark Adams, Vice-President Design bij Opel.
Er wordt gewerkt aan een facelift van het huidige model, maar het is niet zeker dat er een 9de generatie komt.
De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.
Het model met een fastback-dakijn krijgt de originele naam… Fastback.
De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.
VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?
Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?
Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?
De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?
Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.
De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller
Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?