In september kochten Europeanen meer ‘elektrische’ auto’s dan diesels

En zijn er 50 procent meer Tesla Model 3’s ingeschreven dan BMW 3-Reeksen…
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 30 oktober 2020
  • Sector

In september kochten Europeanen meer ‘elektrische’ auto’s dan diesels

Het Britse Autocar kreeg van het cijferbureau Jato Dynamics de inschrijvingscijfers voor september 2020 in handen, en dat is een historische maand geweest: voor het eerst zijn in Europa meer ‘elektrische’ auto’s verkocht dan dieselwagens. We zetten ‘elektrisch’ tussen aanhalingstekens, omdat de Europese overheid die term gebruikt voor alle hybrides, plug-inhybrides en puur elektrische auto’s samen.

De steile afgang van de diesel


Dat neemt niet weg dat het aandeel van de diesel in Europa voor het eerst in tijden lager lag dan 25 procent – 10 jaar geleden zat het nog in de buurt van de 60 procent – terwijl de ‘elektrische’ modellen hun marktaandeel zagen verdubbelen. En daar zit de Covid-situatie voor weinig tussen, want in september 2019 werden quasi even veel nieuwe auto’s verkocht als in september 2020 (1,3 miljoen). Marktleider in het ‘elektrische’ segment is Toyota, dat hoofdzakelijk hybrides aanbiedt, gevolgd door de Volkswagen-groep, die zowel hybrides als plug-inhybrides en volledige EV’s verkoopt. Bovendien staat VW nog maar aan het begin van zijn grootse elektrische offensief.

Model 3 kampioen

In september kochten Europeanen meer ‘elektrische’ auto’s dan diesels
De bestverkochte elektrische auto van Europa was de Tesla Model 3
, gevolgd door de Renault Zoe en de nog maar pas geïntroduceerde VW ID.3, die dus een veelbelovende start maakt. De Model 3 heeft nog meer knappe prestaties geleverd, want hij was drie keer zo populair als de best verkochte plug-inhybride – de Mercedes A-Klasse – en wist ook meer kopers te verleiden dan de vaakst ingeschreven hybride, de Toyota Corolla. Maar ook los van zijn elektrische aandrijving heeft de berline van Tesla een sterke maand beleefd, want met 15.787 verkochte exemplaren was hij liefst 50 procent populairder dan de VW Passat (9.591 exemplaren) en BMW 3-Reeks (9.146 exemplaren), terwijl hij niet eens een breakversie kent. The times, they are a-changing

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km