Ineos Grenadier: de ‘moderne Defender’ wordt in Frankrijk gebouwd

De kopie van een Brits icoon met een Duitse motor en Oostenrijkse ontwikkeling zal uiteindelijk worden gebouwd in… Frankrijk. Ineos Automotive bevestigt net dat het de Franse fabriek van Daimler in Hambach overneemt.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 08 december 2020
  • Sector

Ineos Grenadier: de ‘moderne Defender’ wordt in Frankrijk gebouwd

Ineos Automotive, de nieuwe automobielafdeling van de Britse chemiereus Ineos, bevestigt de overname van de productiefabriek van Daimler in Hambach (departement Moselle) om er vanaf eind 2021 zijn terreinwagen Grenadier te bouwen.

Ineos Grenadier: de ‘moderne Defender’ wordt in Frankrijk gebouwd

Het is al een paar weken geweten dat Ineos Automotive op zoek was naar een locatie om zijn nieuwe offroader te bouwen en dat Daimler van zijn Franse fabriek af wou, waar de huidige generatie van de elektrische Smart Fortwo wordt gebouwd (de volgende generatie wordt in China gemaakt).

Ineos Grenadier: de ‘moderne Defender’ wordt in Frankrijk gebouwd

De twee partijen hebben elkaar dus gevonden. “Hambach is een ideale productieplek voor de Grenadier. Het is een van de modernste productiefaciliteiten van Europa,” zo klopt Ineos Automotive zichzelf op de rug. Volgens het overnamecontract zal Ineos bovendien de Smart EQ blijven bouwen voor Daimler, naast bepaalde Mercedes-onderdelen, tot wanneer de productie van de huidige Smart in 2024 stopt. Daardoor zouden in Hambach zo’n 1.300 banen veiliggesteld zijn.

Ineos Grenadier: de ‘moderne Defender’ wordt in Frankrijk gebouwd

Ter herinnering: de Grenadier wil de spirituele opvolger zijn van de Land Rover Defender. “De beste 4x4 ter wereld”, zo belooft Ineos. Het model is ontwikkeld door het Oostenrijkse bedrijf Magna Steyr en wordt aangedreven door zescilinders (benzine en diesel) van BMW. Er zou ook worden gewerkt aan een waterstofvariant, een ontwikkeling samen met Hyundai.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km