Ineos Grenadier: de ‘moderne Defender’ wordt in Frankrijk gebouwd

De kopie van een Brits icoon met een Duitse motor en Oostenrijkse ontwikkeling zal uiteindelijk worden gebouwd in… Frankrijk. Ineos Automotive bevestigt net dat het de Franse fabriek van Daimler in Hambach overneemt.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 08 december 2020
  • Sector
  • 2.122 weergaven

Ineos Grenadier: de ‘moderne Defender’ wordt in Frankrijk gebouwd

Ineos Automotive, de nieuwe automobielafdeling van de Britse chemiereus Ineos, bevestigt de overname van de productiefabriek van Daimler in Hambach (departement Moselle) om er vanaf eind 2021 zijn terreinwagen Grenadier te bouwen.

Ineos Grenadier: de ‘moderne Defender’ wordt in Frankrijk gebouwd

Het is al een paar weken geweten dat Ineos Automotive op zoek was naar een locatie om zijn nieuwe offroader te bouwen en dat Daimler van zijn Franse fabriek af wou, waar de huidige generatie van de elektrische Smart Fortwo wordt gebouwd (de volgende generatie wordt in China gemaakt).

Ineos Grenadier: de ‘moderne Defender’ wordt in Frankrijk gebouwd

De twee partijen hebben elkaar dus gevonden. “Hambach is een ideale productieplek voor de Grenadier. Het is een van de modernste productiefaciliteiten van Europa,” zo klopt Ineos Automotive zichzelf op de rug. Volgens het overnamecontract zal Ineos bovendien de Smart EQ blijven bouwen voor Daimler, naast bepaalde Mercedes-onderdelen, tot wanneer de productie van de huidige Smart in 2024 stopt. Daardoor zouden in Hambach zo’n 1.300 banen veiliggesteld zijn.

Ineos Grenadier: de ‘moderne Defender’ wordt in Frankrijk gebouwd

Ter herinnering: de Grenadier wil de spirituele opvolger zijn van de Land Rover Defender. “De beste 4x4 ter wereld”, zo belooft Ineos. Het model is ontwikkeld door het Oostenrijkse bedrijf Magna Steyr en wordt aangedreven door zescilinders (benzine en diesel) van BMW. Er zou ook worden gewerkt aan een waterstofvariant, een ontwikkeling samen met Hyundai.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Citroën C4 X: opportunistisch silhouet

Citroën C4 X: opportunistisch silhouet

Na Peugeot met zijn nieuwe 408 is het nu de beurt aan Citroën om een crossover-coupé toe te voegen aan zijn catalogus. Maar enkel als elektrische ë-C4 X bij ons.

DS: weg met al die schermen!

DS: weg met al die schermen!

Dat zei de hoofddesigner van het merk, Thierry Métroz, in een interview bij de Britse collega’s van Autocar.

Hyundai Ioniq 6: gestroomlijnd en gepixeld

Hyundai Ioniq 6: gestroomlijnd en gepixeld

Hyundai trekt eindelijk het doek van de langverwachte Ioniq 6. Zijn strakke design zorgt voor een recordluchtweerstandscoëfficiënt.

MG4: de concurrentie zet zich maar beter schrap!

MG4: de concurrentie zet zich maar beter schrap!

Een bijzonder dunne batterij, een rijbereik tot 450 km en 204 pk… de MG4 is van plan voor opschudding te zorgen in het segment van de compacte elektrische berlines!

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

3,2 /5 Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Ford heeft de Volkswagen Caddy naar eigen smaak herwerkt om hem aan te bieden als Tourneo Connect. Een gezinstransporter met 7 plaatsen op een moderne, praktische en comfortabele basis.

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Deze Ferrari 410 Sport Spider Scaglietti, een brutale machine, om niet te zeggen dodelijk in de handen van niet-experts, zou “de beste auto ooit gebouwd” zijn volgens de stichter van het merk, Enzo Ferrari! Zegt dit model je wel niets? Goed nieuws: hij staat te koop...

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km