Inschrijvingen nieuwe motoren augustus 2014: Motorfietsen, maar voor hoe lang nog?

  • Wouters Bruno
  • 06 september 2014

De hoopvolle stijging in het begin van het jaar is verdwenen als sneeuw voor de zon. De maand augustus liet immers rode cijfers noteren: -17% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Over het hele jaar bekeken doet de motormarkt het nu 3% slechter.

Honda blijft aan kop met 2.333 nieuw ingeschreven voertuigen maar verliest toch 9%. Op de tweede plaats staat BMW met 2.160 nieuwe motoren: een vooruitgang van 8%! Piaggio staat met 1.944 eenheden (-14%) op de derde plaats, gevolgd door Yamaha (+16%), Harley-Davidson (+5%), Kawasaki (+7%), Sym (-5%), KTM (-4%), Kymco (-1%) en Suzuki (+6%).

De hamvraag is uiteraard waar de motormarkt naartoe zal evolueren. Dat blijft koffiedik kijken. Sommige merken wrijven zich in de handen omdat ze er steeds beter in slagen om hun klanten blijvend aan zich te binden. BMW en Harley-Davidson beschikken over zo’n cliënteel waarbij elk model in de smaak lijkt te vallen, ongeacht het prijskaartje.

Maar wat zal er gebeuren wanneer die motorrijders op leeftijd komen en de helm aan de haak zullen hangen. Staat er een generatiewissel klaar? Nogal wat bedrijven in de motormarkt - en niet in het minst dealers - betwijfelen dat.

Degenen die de goede jaren nog hebben gekend, zijn in elk geval niet optimistisch gestemd. Een rijbewijs dat steeds duurder wordt en moeilijker te behalen, regelgeving die verplicht tot het dragen van stukken uitrusting die de veiligheid niet verhogen, ouders die in motorrijden alleen maar risico’s en gevaren zien,… Een nieuwe generatie groeit op zonder kennis te kunnen maken met de wereld van de gemotoriseerde tweewieler. Ook bij nogal wat motorconstructeurs wordt er nog hard nagedacht om een oplossing voor deze toekomstige ‘leegte’ uit te dokteren.

Wat kun je binnenkort nog doen met een tot trail omgebouwde BMW S1000R? Welk nut heeft een KTM Super Adventure met meer dan 160 pk? Misschien heeft Ducati het wel bij het rechte eind, met de nieuwe Scrambler die vooral toegankelijk en makkelijk hanteerbaar moet zijn. Hopelijk geldt dat ook voor z’n prijskaartje.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Febiac.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km