Interview: 5 vragen aan Arnaud Charpentier, vice-president productstrategie bij Nissan.

Bij de eerste test van de Nissan Ariya en de Qashqai e-Power hadden we een gesprek met Arnaud Charpentier, om het met hem te hebben over Nissan en de toekomst van het merk.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 28 april 2022
  • Sector

VROOM.be: Vandaag zitten er geen plug-in hybrides in het Nissan-gammaen blijkbaar zal dat niet meteen veranderen. Waarom gelooft het merk niet in de technologie?

Arnaud Charpentier: "Niet al onze klanten zullen van de ene dag op de andere overschakelen naar een volledig elektrische wagen. Er zal een overgangsperiode nodig zijn. Bij Nissan wilden we een geëlektrificeerde technologie waarmee we zo dicht mogelijk de elektrische aandrijving benaderen, maar zonder de nadelen van het rijbereik, en de tijd en moeite van het opladen. Daarom ontwikkelden we e-Power, waarvan we weten dat het aan een heleboel voorwaarden voldoet. Dankzij deze technologie is er geen nood meer aan de ontwikkeling van een plug-in hybride.”


“Wat het gebruik betreft, zien we bovendien dat mensen PHEV's kopen, maar ze niet goed gebruiken. Wagenparkbeheerders zeggen dat ze, als ze aan het eind van de maand hun rekening krijgen, zien dat de PHEV's niet opgeladen worden. We denken ook dat er veel overheidssteun, die deze technologie in leven houdt, zal verdwijnen. Om al deze redenen hebben we definitief afgezien van de ontwikkeling van plug-in hybrides ten gunste van e-Power, waarin we zeer sterk geloven.”

VROOM.be: Jullie waren met de Leaf één van de eersten om een elektrische auto aan te bieden. Waarom hebben jullie dan zo lang gewacht om de Ariya aan te bieden? 

A.C.: "We waren de eersten, we hebben veel gegevens verzameld en veel geleerd. Daardoor zijn we tot de conclusie gekomen dat we onze aanpak wat moesten bijstellen en zijn we voor het Ariya en e-Power project gegaan. Eerlijk is eerlijk, we hebben onze tijd genomen om de volgende stap te zetten. We maakten ons niet zozeer zorgen over de concurrentie, maar wel over de evolutie van de markt, wat voor ons het belangrijkste was. En de coronapandemie hielp ook niet, de chipcrisis evenmin... Als je midden in de wintertesten moet stoppen omwille van Covid en je de auto's naar de andere kant van de wereld moet sturen om de testen af te werken, helpt dat niet."

VROOM.be: De Leaf is een ‘betaalbare’ auto voor een groot publiek, terwijl de Ariya gepositioneerd wordt als een meer premium product. Waarom die keuze voor extremen?

A.C.: "Er zijn investeringsprioriteiten, maar als je kijkt naar wat we hebben aangekondigd, komen er binnenkort een kleine crossover en een elektrische auto ter vervanging van de Micra. Dus beetje bij beetje beginnen we alle vakjes op de markt in te vullen. En wij gaan ze invullen! Want er komt nog genoeg ander nieuws aan, maar bij Nissan houden we ervan om de leuke verrassingen geheim te houden tot het laatste moment."

VROOM.be: Nissan beschikt ergens over 2 soorten DNA: het sportieve, met de GT-R en de Z, maar ook dat van de crossovers, want jullie waren met de Qashqai de eersten om een SUV aan te bieden. Dreigt één van die twee werelden te verdwijnen?

A.C: “Nee, niets verdwijnt. Het is een onderwerp waar we ons zeker over zullen buigen, want we hebben een heel bijzondere geschiedenis opgebouwd rond de Z en de GT-R. Het is iets dat we willen behouden. Maar tegen wanneer, dat moet nog bepaald worden. We zijn gehecht aan ons sportieve karakter. Het bewijs wordt geleverd met onze sterke positie in de Formule E, want we zijn de grootste deelnemende constructeur qua volume en marktdekking. En we willen dat al die ervaring ten goede komt aan onze productie-auto's. Vandaag hebben we dus nog niets aan te kondigen, maar we zullen zien wat de toekomst brengt.”





VROOM.be: Nu we het toch hebben over de toekomst, hoe zien jullie die voor Nissan in Europa?

A.C.: "We hebben een heel duidelijke visie op waar we heen willen. Er is de kleine elektrische cross-over die er in de nabije toekomst aankomt, gebaseerd op de Chill-Out concept, en die in Europa gebouwd zal worden. Er is dus een echte wil om in Europa te investeren en Europa is en blijft de dominante regio voor elektrische auto's voor het bedrijf en voor de automarkt in het algemeen". 

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Nissan? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Nissan-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km