Cupra: “Hybrides en elektrische versies zijn nodig, anders hebben we geen toekomst”

Cupra, zo heet sinds vorige week de sportieve dochter van de Spaanse constructeur Seat officieel. Alle sportieve Seats krijgen voortaan de Cupra-naam en een eigen logo. We vroegen sales- en marketingmanager Wayne Griffiths om meer uitleg.

  • Bervoets Wim
  • 27 februari 2018
  • Elektrisch

Vroom.be: Hoe hoopt u dat klanten naar de nieuwe Cupra-modellen zullen kijken?

Griffiths: “Ik hoop dat ze zien dat Cupra meer is dan zomaar een ander logo. De modellen zijn niet voor iedereen weggelegd, en in dat opzicht wel uniek. We willen ook het verschil maken in de gebruikte materialen en de afwerking van het interieur. En het gaat ten slotte niet zomaar om auto’s die sneller de 100 km/u aantikken, maar die de volledige rijbeleving ook op een sportiever niveau brengen.”

Vroom.be: Welk publiek hebt u dan precies voor ogen?

Griffiths: “Jonge mensen, net als bij Seat. Al zal de gemiddelde Cupra-koper misschien iets ouder zijn dan de gemiddelde Seat-koper. Mensen die ook iets persoonlijks willen. Niet in de zin van koetswerkkleuren, maar zoals de Leon Cupra R van vorig jaar. Daar werden in Europa maar 799 exemplaren van gebouwd. Beperkte reeksen komen er dus sowieso.”

Vroom.be: Hoe moeten we de relatie tussen Seat en Cupra bekijken?

Griffiths: “Er werd al eens Citroën en DS gezegd. Maar we willen niet zomaar “het designmerk” of “het premiummerk” van Seat zijn. Een premiummerk willen we sowieso niet worden, want dat past niet bij het karakter van Seat. We denken dat er nog ruimte is tussen de massaconstructeurs en de premiumconstructeurs, en dat de Cupra Ateca die ruimte perfect kan opvullen Cupra zal trouwens deel uitmaken van de Seat-wereld, maar wel zijn eigen locatie en team krijgen..”

Vroom.be: Kan Cupra ook een eigen model uitbrengen dat niet op een Seat gebaseerd is?

Griffiths: “Er kan zeker een model volgen dat meteen als Cupra gelanceerd wordt en niet eerst als Seat. Maar dat is nog niet meteen aan de orde. Eerst moeten we het merk in de markt zetten natuurlijk.”

Vroom.be: Waarom koos Cupra voor de Ateca? Waarom een SUV, en geen Leon of Ibiza?

Griffiths: “Omdat nog niemand zoiets gedaan heeft (lacht). De Ateca valt in de smaak, en klanten vroegen om een sportievere versie. “SUV” en “sportief” lijken elkaar tegen te spreken, maar ook in het premiumsegment zie je dat het kan. Kijk maar naar de Audi SQ5. Dus kan het ook voor een massaconstructeur als Seat. Het is ook geen Leon geworden, omdat we meer wilden doen dan zomaar het logo veranderen van een bestaande versie. Een nieuw merk moet met een nieuw model gelanceerd worden, vonden we.”

Vroom.be: Welke Seat-dealers zullen het Cupra-merk mogen verkopen?

Griffiths: “We vragen een serieuze investering van hen: showroommodellen, demowagens, een eigen plaats in de showroom,… Het moet dus voor hen ook rendabel zijn. Daarom mikken we in eerste instantie op twintig procent van het Seat-dealernet. Ik hoop op termijn dat er zelfs volledig eigen Cupra-showrooms aankomen.”

Vroom.be: Zitten er ook hybrides en elektrische modellen aan te komen voor Cupra?

Griffiths: “Dat moet wel, anders hebben we geen toekomst. Een sportmerk zonder duurzame plannen voor de toekomst is weggegooid geld. Niet alleen bij ons, maar ook in de Volkswagen-groep. Zelfs CNG ligt op tafel.”

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km