In het kader van de lancering van de Nissan
Ariya kregen wij de kans tot een pandemiebestendig Zoom-interview met Thomas
Chrétien. Los van zijn professionele betrokkenheid bij de Ariya is hij ook
persoonlijk een enthousiaste EV-rijder, die al jarenlang met de Nissan Leaf
leeft en dus weet waar hij het over heeft.
Vroom.be: Mijnheer
Chrétien, de nieuwe Nissan Ariya zit vol spitstechnologie en heeft grote
batterijen en krachtige motoren. Wordt hij zo niet te duur om als Nissan
verkoopbaar te zijn?
Thomas Chrétien:
“We hebben het onszelf nog moeilijker gemaakt: we lanceren de Ariya in de
eerste plaats als een C-segment cross-over en pas daarna als een EV. Dat
betekent dat we met onze prijzen in de buurt van andere C-segment cross-overs
moeten blijven. Ik mag vandaag nog geen tarieven verklappen, maar ik beloof u
dat we mooi in de kern van ons segment zitten. De Ariya wordt dus een
toegankelijke auto die veel mensen kan bereiken.”
V: De Ariya kiest
als snellaadstandaard voor CCS in plaats van CHAdeMO. Betekent dit dat Nissan
uit de CHAdeMO-samenwerking stapt?
TC: “Neen, zeker
niet. De Ariya moet doorsnee klanten in de EU kunnen aanspreken en daar merken
we dat CCS nu eenmaal de dominante oplossing aan het worden is. Daar mogen we
niet blind voor zijn. Maar de Leaf houdt wel vast aan CHAdeMO, onder meer omdat
die standaard V2G-capaciteiten heeft (nvdr: V2G of Vehicle-to-Grid, waarbij de
auto ook stroom terug in het netwerk kan pompen om het te helpen balanceren).
Maar de keuze voor CCS heeft wel degelijk verregaande gevolgen. Zo hebben wij 7
jaar geleden aan onze dealers gevraagd om te investeren in CHAdeMO-snelladers.
Nu gaan we hen ondersteunen om over te schakelen op dubbele laders, die ook de
CCS-standaard ondersteunen.”
V: De Ariya lijkt
op geen enkel ander model binnen het Nissan-gamma. Staat hij er een beetje
buiten?
TC: “Helemaal
niet, integendeel: de Ariya wijdt een nieuwe designtaal in voor Nissan en ook
het merklogo is voor het eerst in 20 jaar vernieuwd. Op elektrische modellen
kan dat logo trouwens voor het eerst worden verlicht – waar dat van de
plaatselijke wetgever mag. Het V-vormige radiatorrooster van ons huidige gamma wordt
vervangen door een groter zwart vlak. Op de elektrische Ariya is dat geen
radiatorrooster maar een “Tech Shield”, een afdekkap waar sensoren, radars en
camera’s voor de rijhulpsystemen in verborgen zijn. Verder is het heel zuivere
design van de auto met weinig uitstulpingen of franjes ook gedicteerd door de
stroomlijn. Om het rijbereik van de Ariya te vergroten, hebben we ons best
gedaan om hem zo aerodynamisch mogelijk te maken. Een Cx van ongeveer 0,30 is
uitstekend voor een SUV. Waar de Ariya wel mee vernieuwt, is met zijn platform:
het CMP-EV, dat specifiek is ontwikkeld voor elektrische modellen in het
C-segment en dat je nog zal zien opduiken bij Renault en Mitsubishi, en onder
andere modellen van ons eigen gamma. Vergeet niet dat Nissan ernaar streeft om
tegen 2023 minstens de helft van zijn volume uit geëlektrificeerde modellen te
halen: puur elektrische en hybride modellen”.
V: De ‘kleine’
batterij van de Ariya is nagenoeg even groot als de grootste accu die in de
Leaf beschikbaar is. Gaat het om dezelfde batterij?
TC:
“Neen, de batterijen in de Ariya zijn nieuw (nvdr: een andere gesprekspartner
bij Nissan vertelde ons dat ze van het Chinese CATL komen). Ze zijn
vloeistofgekoeld in plaats van luchtgekoeld zodat je met deze auto zo vaak kan
snelladen als je wil. De Leaf is ook een ander soort auto met een ander
doelpubliek. Hij mikt op early adopters, op zoek naar een zo groot mogelijke
efficiëntie. De Ariya gaat voor de tweede golf van EV-kopers, de minder vroege
instappers. Zij willen meer rijbereik, krachtiger snelladen en straffe
prestaties. En geloof mij: de Ariya is écht fun to drive. Dat zeg ik niet als
Nissan-woordvoerder maar als auto-enthousiast!”.