BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De afgelopen halve eeuw is het gewicht van auto’s sterk toegenomen. En die trend zet zich voort.
Het is aan de andere kant van het Kanaal dat de noodklok wordt geluid. De 'British Parking Association' is bezorgd over het toenemende gewicht van moderne auto's, en dan vooral van elektrische auto's. Dat komt omdat bij het ontwerpen van parkeergarages in de vorige eeuw een bepaalde belasting per vierkante meter werd bepaald voor de constructie en de vloerplaten, zowel boven- als ondergronds.
Maar terwijl een auto in de jaren zeventig gemiddeld 1.000 kg woog, is dat gewicht nu bijna verdubbeld door nieuwe eisen op het vlak van veiligheid en comfort. Een gemiddelde SUV weegt nu ongeveer 1.500 kg, terwijl een vergelijkbaar elektrisch model ongeveer 2 ton weegt! Een groot verschil, dat de berekeningen van toen op losse schroeven zet.
De gebouwen die in de tweede helft van de 20e eeuw werden gebouwd, zijn in theorie ontworpen om een belasting van meer dan een ton per plaats te dragen. Maar architecten en ingenieurs voorzagen niet dat één verdieping meerdere voertuigen van dit type zou kunnen concentreren, of zelfs, op een dag, een veelvoud ervan. Dat is des te verontrustender omdat de voor elektrische voertuigen gereserveerde parkeerplaatsen voorzien van oplaadstations, op dezelfde plekken geconcentreerd zijn. Dit kan mogelijk de hele structuur van een gebouw uit evenwicht brengen.
De British Parking Association raadt daarom aan om oudere gebouwen te versterken en nodigt architecten uit om na te denken over toekomstige projecten. Naast een verbeterde stevigheid moeten ze ook bestand zijn tegen spontane ontbranding. Hoewel een dergelijk onderzoek in België niet is uitgevoerd, laat het Engelse voorbeeld zien dat dit een nieuwe uitdaging vormt en dat er waarschijnlijk een grondige doorlichting van de huidige parkeervoorzieningen nodig is.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.