Alfa Romeo
De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.
Na je smartphone krijgt ook je auto een vingerafdrukscanner en gezichtsherkenning.
De tijd dat je een auto kon openen en starten met een simpele sleutel ligt al ver achter ons. Na de startonderbrekers kwamen er de afstandsbedieningen, die de laatste jaren ook een invloed hebben op de instellingen van je auto en de persoonlijke gegevens die daaraan gekoppeld zijn. Om die beter te beschermen en het gebruiksgemak te verhogen, maken steeds meer auto’s gebruik van biometrische gegevens.
Nieuwe auto’s hebben vaak een eigen ‘account’ of zijn gekoppeld aan je Google- of Spotify-account om je op die manier in je auto toegang te geven tot je navigatiegeschiedenis, je contacten, je mails, je muziek of zelfs de domotica in je huis met lichtschakelaars en camera’s. Raak je je sleutel kwijt of leen je je auto uit, dan gooi je die gegevens mogelijk te grabbel, net zoals wanneer je hetzelfde zou doen met je smartphone. Bij steeds meer autobouwers komt er daarom een grotere focus op het beschermen van die gegevens tegen kwaadwillig gebruik.
En omdat een code ingeven in sommige gevallen omslachtig is, maken ze daarbij steeds vaker gebruik van biometrische gegevens. Zo zagen we bijvoorbeeld in de nieuwe Mercedes GLC een vingerafdrukscanner om ervoor te zorgen dat mogelijk gevoelige data privé blijven. Genesis, het luxemerk van de Hyundai-groep, gaat in zijn GV60 nog verder met een systeem dat gezichtsherkenning gebruikt om de wagen te ontgrendelen en te starten. Die praktijk is bij smartphones al langer een ding, maar Genesis is het eerste automerk dat het doet. Een voorbeeld dat navolging verdient?
Praktisch en veilig allemaal, al blijft het natuurlijk de vraag hoe autobouwers zelf omgaan met die gegevens. Al is dat natuurlijk een vraag die niet beperkt blijft tot de gegevensbescherming in auto’s… En dan zijn er nog de gegevens die je auto binnenkort zal delen met de overheid. De nieuwe Euro 7-norm omvat immers ook een systeem voor het monitoren van de uitstoot van je auto. En daarvoor is ongetwijfeld geen ‘opt-out’, die voor andere vormen van gegevensverzameling wel wettelijk verplicht is.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.
Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.
Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!
Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?